خبرهای داغ
کدخبر: ۳۹۷۵
تاریخ خبر:

گاردین: ایران برای انتقال پهپادها به روسیه از کشتی‌ها و شرکت هواپیمایی دولتی خود استفاده می‌کند

روزنامه «گاردین» به نقل از منابعی در داخل ایران مدعی شد که تهران با استفاده از کشتی و خطوط هوایی دولتی، انواع جدید و پیشرفته پهپادهای نظامی دوربرد را برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه ارسال کرده است.

گاردین: ایران برای انتقال پهپادها به روسیه از کشتی‌ها و شرکت هواپیمایی دولتی خود استفاده می‌کند

روزنامه انگلیسی گاردین به نقل از منابع آگاه خود ادعا کرد هیاتی از روسیه به تازگی به ایران سفر کرد و مدل های جدید و پیشرفته تری از پهپادهای ایران سفارش داد. هدف از این اقدام، استفاده از آنها در جنگ علیه اوکراین است.

این روزنامه افزود: ارسال این پهپادها به روسیه شروع شده است. همچنین هیاتی از ایران به مسکو سفر کرد تا به روس ها در راه اندازی این پهپادها کمک کند.

روزنامه انگلیسی گاردین در شماره روز یکشنبه به نقل از منابع اگاه ادعا کرد: "ایران برای انتقال پهپادها به روسیه از کشتی ها و شرکت هواپیمایی دولتی خود استفاده کرد".

گاردین این خبر را به نقل از منابعی در ایران منتشر کرده اما به جزئیات این منابع اشاره ای نکرده است.

گاردین: ایران برای انتقال پهپادها به روسیه از کشتی‌ها و شرکت هواپیمایی دولتی خود استفاده می‌کند

این روزنامه انگلیسی اضافه کرد: هیاتی از افسران و نیروهای فنی روسیه در ماه نوامبر گذشته (آبان / آذر ۱۴۰۱) به تهران سفر کرد. در این سفر مجموعه کاملی از فناوری های ایران به تیم اعزامی از روسیه عرضه شد. بعد از آن حداقل ۱۸ فروند هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) از ایران به روسیه ارسال شد.

در این سفر تیم روسیه متشکل از ۱۰ نفر ، ۶ فروند هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) از نوع "مهاجر ۶ " انتخاب کرد. سرعت این پهپاد به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و در ارتفاع ۱۸ هزار پا (۵.۵ کیلومتر) پرواز می‌کند. این هواپیما در زیر هر بال خود دو موشک دارد.

هیات روسیه همچنین ۱۲ فروند پهپاد از نوع "شاهد ۱۹۱" و شاهد ۱۲۹ فروند از دیگر انواع پهپادها سفارش داد که می‌توانند اهدافی را در زمین مورد اصابت قرار دهند. 

گاردین اضافه کرد: این پهپادهای جدید ایران به شکلی طراحی شده اند که می توانند در ارتفاع بالاتری پرواز کنند تا بتوانند بعد از شلیک بمب، سالم به پایگاه خود برگردند. این برخلاف پهپادهای فعلی ایران در جنگ اوکراین یعنی شاهد ۱۳۱ و ۱۳۶ است که در ارتفاع پایین تری پرواز می کنند.

به ادعای دولت اوکراین، روسیه در ماه‌های اخیر به طور گسترده از پهپادهای ایرانی شاهد ۱۳۱ و ۱۳۶ در جنگ علیه اوکراین استفاده کرد و می کند.

گاردین: ایران برای انتقال پهپادها به روسیه از کشتی‌ها و شرکت هواپیمایی دولتی خود استفاده می‌کند

این روزنامه انگلیسی افزود: به گفته ناظران، نزدیک شدن مسکو به تهران در زمینه تهیه تسلیحات، به دلیل کمبود موشک در روسیه و حفاظت از شدت حملات ارتش این کشور علیه شهرهای اوکراین است.

گاردین ادامه داد: بسیاری از کارشناسان معتقدند روسیه در حال برنامه ریزی برای حمله بزرگ در زمانی نزدیک به نخستین سالگرد حمله به اوکراین است. روسیه حمله به اوکراین را ۵ اسفند ۱۴۰۰ آغاز کرد.

این روزنامه چاپ لندن ادعا کرد: روسیه تلاش می کند پهپادهای پیشرفته تر ایران را تهیه کند. این اتفاق بعد از آن روی داد که اوکراین توانست با پهپادهای انتحاری و کوچکتر ساخت ایران مقابله کند. این پهپادها در ارتفاع پایین پرواز می کنند.

مقامات اوکراین به هنگام آغاز سال نو میلادی گذشته گفته بودند توانستند ۴۵ پهپاد انتحاری ساخت ایران را که از سوی ارتش روسیه شلیک شده بود سرنگون کنند.

گاردین ادعا کرد: منابع گفته اند ایران از راه دریا، به روسیه پهپاد منتقل کرده است. کشتی ایرانی اکثر پهپادهای سفارشی روسیه را از پایگاهی در ساحل دریای خزر حمل کرد و سپس در دریا، به کشتی نیروی دریایی روسیه منتقل شدند. 

این منابع اضافه کرد: بقیه پهپادها هم به وسیله پروازهای شرکت هواپیمایی دولتی ایران به روسیه منتقل شدند.

ایران و روسیه هر دو کشورهای ساحلی دریای خزر هستند در نتیجه انتقال پهپادها از طریق دریا و هوا آسان است.

گاردین همچنین به نقل از منابع خود مدعی شد: "ایران نیروهای فنی را به مسکو اعزام کرد تا به راه اندازی پهپادهای ارسالی در روسیه کمک کنند. این پهپادهای ارسالی به روسیه، در کارخانه نظامی در مرکز اصفهان تولید شده اند همان جایی که ۸ بهمن ماه جاری مورد هدف حمله پهپادی قرار گرفت". 

گاردین افزود: اعتقاد بر این است جدیدترین پهپادهای ساخت ایران که در اوکراین به پرواز درآمدند در روز ۲۰ نوامبر گذشته (۲۹ آبان ۱۴۰۱) به روسیه تحویل داده شدند. 

به ادعای منابع مورد استناد گاردین قرار بود تعداد بیشتری از پهپادهای ایرانی به روسیه صادر شود اما حمله پهپادی اخیر به اصفهان، مانع شد.

گاردین: ایران برای انتقال پهپادها به روسیه از کشتی‌ها و شرکت هواپیمایی دولتی خود استفاده می‌کند

پیش از این هم شبکه امریکایی سی ان ان به نقل از موسسه (CAR)  Conflict Armament Research  (تحقیقات تسلیحات درگیری) مستقر در بریتانیا مدعی شد ایران در پهپادهای ارسالی به روسیه برای جنگ در اوکراین، تغییراتی داده است تا قدرت انفجاری و تخریب این پهپادها افزایش یابد.

دولت اوکراین و کشورهای غربی ادعا می کنند روسیه در جنگ اوکراین به طور گسترده از پهپادهای ساخت ایران استفاده می کند.

روسیه به طور کامل این موضوع را تکذیب می کند اما تهران ابتدا به طور کامل این موضوع را تکذیب کرد اما سپس گفت قبل از جنگ اوکراین، تعدادی پهپاد را در راستای همکاری نظامی به روسیه ارسال کرده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران هم گفته بود اگر استفاده از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین ثابت شود ایران بی تفاوت نخواهد بود.

دولت اوکراین بر سر ماجرای پهپاد ضمن اخراج سفیر ایران، تهدید کرد روابط دیپلماتیک با تهران را قطع می کند.

اتحادیه اروپا، بریتانیا و امریکا هم بر سر ماجرای پهپادها، تحریم هایی علیه افراد و نهادهای ایرانی اعمال کردند.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها