خبرهای داغ
کدخبر: ۲۴
تاریخ خبر:

جنبش مهسا می‌گویند می‌خواهیم زندگی کنیم اما معترضان آبان‌ ۹۸ می‌گفتند می‌‌خواهیم زنده بمانیم

چهره برجسته اصلاح‌طلب در مصاحبه‌ای تفصیلی به بررسی و تحلیل اعتراضات اخیر پرداخت. او در بخشی از این مصاحبه خواستگاه اعتراضات آبان ۹۸ و شهریور و مهر ۱۴۰۱ را با هم مقایسه کرد

جنبش مهسا می‌گویند می‌خواهیم زندگی کنیم اما معترضان آبان‌ ۹۸ می‌گفتند می‌‌خواهیم زنده بمانیم

سعید حجاریان از چهره‌های ارشد جریان اصلاح‌طلبی در مصاحبه‌ای با بررسی اعتراضات آبان ۹۸ با اتفاقات هفته‌های اخیر و نسبت این دو با هم گفت:

هر دوی این اعتراضات از لحظه‌ای با سیاست پیوند خوردند و سیاسی شدند اما خاستگاه‌شان تفاوت دارد. اعتراضات آبان‌ ۹۸ در شهرهای کوچک صورت گرفت، تا حد زیادی حاشیه‌نشین‌ها را درگیر کرد و بعدتر فراگیر رفت. یعنی مرکزیت‌ اعتراضات از آن طبقه فرودست و یا طبقه متوسطی بود که خود را در آستانه فقیر شدن می‌دید. از سوی دیگر، باید به مطالبه‌ معترضان نگاه کنیم. معترضان شهریور-مهر ۱۴۰۱ مطالبه «سبک زندگی» دارند ولی معترضان آبان مطالبه‌شان «خود زندگی» بود. اگر خاطرتان باشد در آبان‌ ۹۸ یک‌باره معیشت خانواده‌ها تحت تأثیر افزایش نرخ بنزین با مخاطره مواجه شد اما حاملان جنبش مهسا لزوماً از این زاویه به اعتراضات نپیوستند و شاید اگر از آن‌ها بپرسید بگویند نظام سیاسی کشور هر چه را خواسته است به اقتصاد و سیاست کشور تحمیل کرده است ما می‌خواهیم کافه و رستوران و دانشگاه و پارک و خیابان و در یک کلام عرصه عمومی از این دخالت مصون باشد. به بیان دیگر، خوب است بگوییم که معترضان جنبش مهسا می‌گویند «می‌خواهیم زندگی کنیم» اما معترضان آبان‌ ۹۸ می‌گفتند «می‌‌خواهیم زنده بمانیم». میان این دو تفاوت است اما هسته اصلی ماجرا به سیاست مرتبط است و این، کلید فهم ماجراست و نمی‌شود از آن طفره رفت. به‌نظر می‌رسد معترضان اخیر عموماً به‌طور متوسط ۲۵ تا ۳۵ سال سن داشته باشند اما سن معترضان آبان‌ ۹۸ بالاتر بود. هر چند در هر دو مقطع جوان‌ها جزو جانباختگان بودند.

 

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها