خبرهای داغ
کدخبر: ۷۲۲۴
تاریخ خبر:

اتهامات حبیب اسیود چه بود؟ چرا اعدام شد؟

حبیب فرج الله چعب معروف به حبیب اسیود سرکرده گروهک تروریستی حرکه‌النضال صبح امروز اعدام شد. اسیود در خوزستان دست به عملیات تروریستی بسیاری زده که از تلخ‌ترین آن‌ها می‌توان به حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح اهواز اشاره کرد که روز اول مهر تلخی را برای بچه‌های اهوازی ساخت.

اتهامات حبیب اسیود چه بود؟ چرا اعدام شد؟

نام «حبیب اسیود» که می‌آید اکثر ذهن‌ها معطوف به حمله تروریستی ۳۱ شهریور سال۹۷ می‌شود. روز سیاهی که گرد مرگ روی صورتِ اهواز پاشیده شد و ۲۵ هموطن‌مان به شهادت رسیدند. حبیب فرج ا... چعب معروف به حبیب اسیود سرکرده گروهک تروریستی «حرکه النضال» متولد سال ۱۳۵۲ در شعیبیه یکی از روستاهای شوشتر است و تحصیلات آکادمیک خود را در رشته علوم اجتماعی گذارنده است. برخی‌ می‌گویند در ایران کارمند بانک بوده و بعضی‌ها هم می‌گویند که  حبیب چعب بلافاصله پس از به اتمام رسیدن تحصیلات دانشگاهی‌اش به هلند مهاجرت کرد.

اتهامات حبیب اسیود چه بود؟ چرا اعدام شد؟

حبیب اما مدتی بعد، پس از هلند به سوئد مهاجرت می‌کند و پس از اخذ تابعیت از سوئد؛ در این کشور مشغول بکار می‌شود.

در ناآرامی‌های سال۸۴ در خوزستان که توسط جدایی طلبان به «انتفاضه نیسان» معروف می‌شود؛ گروهک تروریستی حرکه النضال اعلام وجود و حبیب اسیود نیز به سرکردگی این گروه معرفی ‌شود.

البته اسیود در برخی اظهاراتش اعتراف کرده است که از ۷۸ به دنبال جذب مردم خوزستان به گروهک تروریستی حرکه النضال بوده چرا که ریشه‌های ایدئولوژیکی این گروه جدایی طلب در همان سال‌های دفاع مقدس وجود داشته است. او در دادگاه صراحتا اقرار کرده است که ترویج تکفیری‌گری، ناشی از تصمیم اتاق فکر آن‌ها در یکی از کشورهای منطقه بوده است. چعب ملقب به اسیود، همچنین به ارتباط خود و گروهک تروریستی تحت امرش با داعش، موساد، سازمان سیا و حمایت ساپو(سازمان اطلاعاتی کشور سوئد) نیز اقرار و آن را تشریح کرده است.

او در اعترافات خود در رابطه با اسرائیل توضیح می‌دهد که خانمی با نام «منال مسلمی» در سال ۲۰۱۹ در نشست این گروهک تروریستی در بوکسل شرکت می‌کند و بعدها متوجه شده که این خانم یهودی الاصل است. اسیود می‌گوید که منال مسلمی با سفیر اسرائیل در بلژیک، جلسه‌ای هماهنگ می‌کند و او نیز درباره مسائل داخلی ایران اعم از وضعیت قومیت‌ها در ایران و خصوصا مردم عرب خوزستان، با سفیر اسرائیل در آن دیدار صحبت می‌کند.

اتهامات حبیب اسیود چه بود؟ چرا اعدام شد؟

اتهامات حبیب اسیود چه بود؟

حبیب اسیود ۱۷ مورد اتهامی در دادگاه داشت. بمب‌گذاری در فرمانداری اهواز در سال ۸۴، بمب‌گذاری در سازمان مدیریت‌ و ‌برنامه‌ریزی(سازمان برنامه و بودجه) خوزستان در سال ۸۴، عملیات بمب ‌گذاری اداره مسکن‌ و ‌شهرسازی اهواز در سال ۸۴، بمب ‌گذاری در اداره محیط ‌زیست اهواز در سال ۸۴، بمب‌ گذاری در خطوط انتقال نفت خوزستان، بمب‌ گذاری در محور انتقال نفت اهواز-آبادان-ماهشهر، بمب‌گذاری در فرمانداری دزفول و آبادان در سال ۸۴، برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در دادگستری اهواز از جمله اتهامات او بودند.
همچنین بمب‌گذاری در بانک سامان اهواز در سال ۸۴، حمله مسلحانه به تاسیسات پمپاژ آب در یکی از روستاهای شوشتر در سال ۸۸، ترور یکی از شهروندان در یکی از روستاهای شوشتر در سال ۸۸ و به رگبار بستن وی و به آتش‌کشیدن خودروی شخصی او از جمله دیگر اقدامات تروریستی است که این گروهک تروریستی به سرکردگی چعب مرتکب شده است.

در سال۸۴ حرکه النضال در بمب گذاری‌های متعدد ۲۸ نفر از هموطنان‌مان را به شهادت رساند و حدودا ۷۸ نفر زخمی شدند.

همچنین در جلسات رسیدگی به پرونده چعب، براساس اظهارات دادستان؛ حمله به یکی از اتوبوس‌های خانواده شهدا در راهیان نور و آتش زدن بانک‌ها در تعدادی از شهرستان‌های استان خوزستان از جمله عملیات‌های طراحی شده توسط این گروهک تروریستی به سرگردگی حبیب اسیود بود.

اما تا ۳۱ شهریور ۹۷ شاید کمتر کسی این چهره جدایی طلب را می‌شناخت. پس از حمله تروریستی به رژه اهواز در بلوار قدس این کلانشهر و به شهادت رسیدن ۲۵ نفر از هموطنان‌مان و ۶۰ نفر زخمی بالاخره دستگیری او در آبان ۹۹، نام حبیب اسیود بر زبان‌ها افتاد.

حبیب چعب پس از به عهده گرفتن سرکردگی گروهک تروریستی حرکه النضال؛ به دنبال تئوریزه کردن حملات مسلحانه بوده و البته تعداد حملات مسلحانه این گروهک تروریستی نیز تایید کننده همین امر است. چعب در تمام اعترافاتش در دادگاه؛ نقش خود را در حملات تروریستی تایید هم می‌کند.

در دادگاه رسیدگی به حمله تروریستی سال۸۴ در اهواز که در سال ۸۶ برگزار می‌شود؛ همکاری گروهک تروریستی حرکه النضال با گروهک تروریستی جیش العدل به سرکردگی ریگی هم مطرح می‌شود و ظاهرا تعدادی از سران حرکة النضال به منظور آموزش نظامی و ساخت بمب عازم سوریه و شمال عراق شدند و ۱۰۰ چاشنی انفجاری بمب را داخل کشور تحویل گرفتند که با عملیات نهادهای امنیتی ایران با شکست مواجه شدند.

در این میان اما نکته قابل توجه درخصوص حبیب اسیود این است که حبیب از سال ۱۳۸۶ تا زمان دستگیری، توسط پلیس بین الملل «تحت پیگرد بین المللی- اعلان قرمز» قرار گرفته بود. یعنی کشورهای محل اقامت و تردد او مانند آمریکا، هلند، بلژیک و سوئد موظّف به دستگیری و استرداد متهم به پلیس جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند. اما هیچ یک از این کشورها؛ اسیود را به جمهوری اسلامی ایران بازنگرداند و خود این امر به مثابه یک جرم بین المللی است.

اتهامات حبیب اسیود چه بود؟ چرا اعدام شد؟

دستگیری یا ربایش اسیود؟

برخی منابع غربی و رسانه‌های فارسی زبان خارج کشور مدعی شده‌اند که نهادهای امنیتی ایران حبیب اسیود را در اکتبر۲۰۲۰  در ترکیه ربوده‌ و به ایران برده‌اند. این درحالی است دستگیری‌ به روش ربایش ریسک بالایی دارد و روابط دیپلماتیک دو کشور را نیز بهم می‌زند. از آنجایی که اسیود از سال ۸۶ در لیست قرمز اینترپل قرار دارد برای همین همکاری در تبادل او را اصلا نمی‌توان ربایش نامید.

اسیود در نهایت در آبان ۱۳۹۹ دستگیر و اولین اعترافات او در رسانه ملی در ۲۱ آبان همان سال منتشر می‌شود و در اعترافاتش سرکردگی حمله تروریستی رژه اهواز را نیز به عهده می‌گیرد. در نهایت دادگاه‌های رسیدگی به پرونده حبیب اسیود با ۱۷ مورد اتهامی و فساد فی الارض در در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی افشاری برگزار شد و صبح امروز حکم اعدام این سرکرده گروهک تروریستی اجرا شد.

حمایت‌های بی‌دریغ دولت سوئد از اسیود

فولویو مارتشلو عضو ایتالیایی پارلمان اروپا روز سه‌شنبه ۲۲ دسامبر ۲۰۲۰ در گفتگوی اختصاصی با العربیه فارسی از مقابل زندان کپنهاک خواستار آزادی فوری حبیب فرج‌الله چعب و بازگشت او به سوئد شد و پیشنهاد وضع شدن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران از سوی اتحادیه اروپا در صورت همکاری نکردن این کشور را مطرح کرد.

او با اشاره به ربوده شدن حبیب فرج‌الله چعب معروف به حبیب اسیود در ترکیه و انتقال او به ایران، با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا تضمین محترم شمرده شدن حقوق بشر را وظیفه خود می‌داند و بر همین اساس انتقال اسیود به ایران را غیرقابل قبول می‌داند، گفته بود:«ایران باید فورا این فرد را به سوئد بازگرداند.»

کشور سوئد تا پیش از صدور حکم اعدام حبیب چعب؛ از حمایت این سرکرده گروهک تروریستی دست نکشید.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها