خبرهای داغ
کدخبر: ۷۲۱۱
تاریخ خبر:

روایت طائب از پشت صحنه بازی های ارز

مشاور فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده سابق اطلاعات سپاه گفت: در این ۴۴ سال ایران پیشرفت‌های زیادی در بخش‌ها مختلف داشته است، گفت: اما اقتصاد هنوز جزو موضوعات چالشی و مشکل دار ما است و این را قبول داریم.

روایت طائب از پشت صحنه بازی های ارز

 حجت الاسلام والمسلمین حسین طائب روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه با حضور در دانشگاه خوارزمی، در پاسخ به دانشجویی که از وضعیت کنونی کشور به خصوص وضعیت اقتصادی انتقاد کرد، گفت: حرف ما این است که در این ۴۴ سال ایران از کشوری وابسته به کشوری تبدیل شده که سلاحش جهانی شده و امروز در دنیا می‌گویند پهپادهای ایرانی سرنوشت یک جنگ را تعیین می‌کند. امروز ما نصاب پالایشگاه هستیم، در نانو و بهداشت و درمان پیشرفت اتفاق افتاده در ۴۴ سال. در همین کرونا آمریکا چند درصد را توانست واکسن بزند تلفات آمریکایی ها در کرونا چقدر بود ؟ نسبت تلفات ما بیشتر بود یا آمریکا؟ کی زودتر توانست کرونا را جمع کرد. البته اقتصاد هنوز جزو موضوعات چالشی و مشکل دار ما است این را قبول داریم.

طئب افزود: زمانی نگاه دولت این بود که تا روابط را درست نکنیم داخل نمی توانیم به خودکفایی برسیم می گفتند تا با آمریکا نباشیم نفت هم نمی توانیم صادر کنیم در همان موقع زمانی بود که درآمد ارزری ما نزولی بود و جایی رسید که به ۱۲۰ هزار بشکه در روز رسیدیم اما امروز مرز ۱.۴ میلیون بشکه را داریم عبور می کنیم. این مطلوب نیست حتما باید کاری کنتیم روند صادرات نفت خام کاهشی شود و صادرات فرآورده افزایشی باشد.

 

زمانی بود که بنزین و سوخت هواپیما و گازوئیل وارداتی بود زمانی بود که سالانه ۶ میلیارد دلار بنزین وارد می‌کردیم اما اخیراً به خودکفایی رسیدم و اگرچه امسال مصرف بیشتر شده اما به فضل الهی با این زیرساخت‌هایی که ایجاد شده باز صادر کننده معظم بنزین می شویم. این وضعیت زمانی مطلوب است که یک بشکه نفت خام صادر نکنیم و همه را تبدیل به فرآورده کنیم.

 

مشاور فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به امضای تفاهم نامه خط دوم راه آهن شمال-جنوب اشاره و با بیان اینکه کلنگ این پروژه امسال به زمین زده می‌شود، ادامه داد: با اضافه شدن خط دوم ظرفیت ترانزیت کالا از هشت میلیون تن به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد. فقط کشور روسیه ۳۰۰ میلیون تن در سال تجارت خارجی دارد و ما اگر بخشی از این را جذب کنیم برای کشور درآمد حاصل می‌شود.

 

اولین بار نیست که به جنگ ارزی رفته‌ایم

 

طائب در ادمه در پاسخ به گلایه یکی از دانشجویان درباره کاهش ارزش پول ملی و گران شدن ارز هم گفت: ما در ارز جنگ داریم دفعه اول نیست که به جنگ ارزی رفته‌ایم؛ ذخایر ارزی خوب است و دولت اگرچه می‌تواند برای پایین نگه داشتن ارز دلار در بازار بریزد ولی با این کار دلار به خانه‌ها می رود و به سمت پیشرفت نمی‌رود.

 

وی با بیان اینکه زمانی غذای حیوانات خانگی ارز می‌گرفت، افزود: باید با این ذخایر پالایشگاه و ... بسیازیم به همین دلیل دولت دارد مقاومت می کند تا هم بازار را مدیریت کند و هم دلار را برای زیرساخت‌ها بگذارد. الان هواپیماها اورهال شده و هواپیماهای کشورهای دیگری که تحریم می‌شوند می‌آید در ایران اورهال می‌شود. تعدادی هواپیما هم به زودی بهره برداری و تعداد هم وارد می‌شود.

 

 خاطره طائب از ضربه به حزب توده

 

وی ادامه داد: در مورد اینکه در این ۴۰ سال از کجا به کجا رسیدیم باید منصفانه قضاوت کنیم. سال ۵۴ شوروی به این جمع بندی رسیده بود که حکومت پهلوی ساقط می‌شود و بر همین اساس به حزب توده اعلام کرد که مشاورین و تکنسین‌ها و نخبگان را شناسایی و قطع ارتباط حزبی کند و به آلمان شرقی بفرستد تا متخصص شوند و وقتی دگرگونی اتفاق افتاد متخصصان شوروی جای متخصصان آمریکایی را بگیرند. در سال ۶۳ که به حزب توده ضربه زدیم؛ کل شبکه اینها را در آوردیم فقط در صدا و سیما ۵۰ نفر شبکه داشتند که همه جمع کردیم.

 

اینها در صنعت و ... وجود داشت و یکی از جاها صنعت برق بود یادم هست آن زمان وقتی که یک فرد را می‌خواستیم دستگیر کنیم گفتند اگر این دستگیر شود به علت تخصصی بودن موقعیت وی، جایگزینی برای او نداریم به همین دلیل مجبور شدیم یکی از عناصر حزب را ببریم که نصیحت کند بگوید لو رفتی و ما برای او مامور گذاشتیم تا زمانی که متخصص شکل بگیرد اما امروز متخصص در نفت، هسته‌ای، درمان و... زیاد داریم. خیلی از کشورها به دنبال انتقال خدمات پرستاری ایران هستند.

 

وی ادامه داد: ما گرانی داریم اما گرانی متاثر از بازی است که بخشی از طرف دشمن و بخشی داخلی است. با ارز چطور بازی می کنند در اربیل، هرات، امارات با قیمت بازی می‌کنند قیمت فردا را اعلام می‌کنند پشت آن هم شبکه اسراییل است که این فضا را ایجاد می‌کنند.

 

وی در پاسخ به دانشجویی که اظهار نظر وی درباره حضور ایلان ماسک در انتخابات آمریکا در صورتی که ماسک براساس قانون آمریکا به دلیل متولد شدن در کشوری دیگر قادر به شرکت در انتخابات نیست را یادآور شد، گفت: من در این مورد گفتم آمریکایی‌ها برای انتخابیات ۱۴۰۰ ما سرمایه گذاری کردند تا فضای حقیقی تبدیل به مجازی شود و به جای اینکه جریانات سیاسی تعیین کننده انتخابات باشند آن یونیکورن‌ها تعیین کننده باشند برآرود ما این بود که ۳۰۰ میلیون دلار هزینه کردند گفتم اینها به انتخابات ۱۴۰۰ ما نرسید اما این اتفاق دارد در آمریکا می افتد. اینها قدرت تغییر قانون پیدا می‌کنند من که می دانم نمی‌تواند طبق قانون آمریکا کاندید شود اما قدرت تغییر قانون پیدا می‌کنند. ایلان ماسک دو هفته قبل در جمع افسران و خلبانان آمریکایی حاضر شد و با استقبال زیادی مواجه شد.

 

وی ادامه داد: زمانی آمریکایی ها فضای مجازی را برای ما ساختند اما در جنبش ۹۹ درصدی همین فضای مجازی بستری شد که جریان مقاومت و انقلاب در کف خیابان های آمریکا شعار و تیشرت طراحی می‌کرد.

 

اوایل دهه 70 از وزیر نفت شدن یک عامل آمریکا جلوگیری کردم

 

طائب در به دانشجویی هم که از برخورد با نخبگان انتقاد داشت هم گفت: هیچ کشوری عامل بیگانه شدن را قبول نمی کند می خواهد نخبه باشد یا نباشد. اوایل دهه ۷۰ معاون ضد جاسوسی وزارت اطلاعات بودم آمریکا نفت ایران را از دست داده بود و در گام اول بعد از جنگ آمدند که دوباره نفت را به دست بگیرند در همین راستا برای اینکه از عامل نفوذی استفاده کنند یک نفر را آن سال به عنوان عالم شیمی در جهان معرفی کرند بعد هم دفتر نخبگان ریاست جمهوری وی را وارد کشور کرد. این فرد ماموریت داشت که وزیر نفت شود. اگر سیستم اطلاعات این را فهمید بگوییم چون نخبه است بگذاریم وزیر نفت شود؟

 

وی افزود: مرتب در فضای مجازی حرف‌های متکثر زده می شود آیا کسی کاری به آنها دارند؟ زمانی یکی نقد می کند زمانی یکی به پشتیبانی بیگانه می خواهد شرایط را به هم بریزد کدام کشور این را می پذیرد؟

 

منبع: ایسنا
copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها