خبرهای داغ
کدخبر: ۳۷۲
تاریخ خبر:

تاثیر هنر افریقایی در طراحی‌های جومو تاریکو

جومو تاریکو، طراحی خلاق با تاثیر از هنر افریقایی

جومو تاریکو، طراح مبلمان: «من آرزو دارم درک جهان از طراحی آفریقا را تغییر دهم» آثار او به تازگی توسط موزه هنر متروپولیتن و موزه هنر شهرستان لس‌آنجلس خریداری شده است.

جومو تاریکو، طراحی خلاق با تاثیر از هنر افریقایی

جومو تاریکو در کنیا به دنیا آمده و در اتیوپی بزرگ شده است. او می‌گوید: «ما در آفریقا مانند اینجا برندسازی نمی‌کنیم. این طراح مبلمان و صنعت ۵۴ ساله در سال ۱۹۸۷ به ایالات متحده نقل مکان کرد و در دانشگاه کانزاس تحصیل کرد و سپس در اسپرینگفیلد ویرجینیا ساکن شد. تاریکو درباره شخصی سازی کارهایش می‌گوید: «برندسازی برای من کاملاً جدید بود - صحبت کردن در مورد خودم و کارم، بالا بردن آن از طریق اسم خودم. گاهی اوقات فکر می‌کنم به همین دلیل است که از نظر شغلی بیشتر طول می‌کشد. باید آن را درونی می‌کردم.»

در حالی که ممکن است از آن خودسازی به راحتی برای او حاصل نشده باشد، جاه طلبی‌های او همیشه بلند بوده است. او می‌گوید: "من آرزو دارم که درک جهان از طراحی آفریقایی را در حین کاوش در فرم‌های معاصر تغییر دهم.من می‌خواهم مطمئن شوم که قانون تغییر می‌کند."

برای مدت طولانی طراحی آفریقایی با المان‌های ماسک و پوست پلنگ شناخته شده بوده یا توسط طراحان غیر آفریقایی که از این قاره دیدن کرده‌اند به جهان معرفی می‌شد.

قطعاتی که جومو طراحی می‌کند به‌طور واقعی‌ و ملموس‌تری به اشیاء تاریخی آفریقا اشاره می‌کنند، مثلا صندلی Meedo او، یک صندلی روکش‌دار خمیده از تخته سه لا که یک شانه آفروی بزرگ را به تصویر می‌کشد. طرح این صندلی از شانه آفرو ۶۰۰۰ ساله سودان الهام گرفته شده، شانه آفرو یک همراه ضروری روزانه برای زندگی سودانی‌ها بوده. زیبایی شناسی تاریکو همچنین تجسم قدردانی از مینیمالیسم ژاپنی است.

جومو تاریکو

جومو می‌گوید: «من بررسی کردم که در ۱۵۰ شرکت مبلمان چه تعداد از طراحان سیاه‌پوست مجوز و برند دارند. طبق بررسی‌های انجام شده از ۴۴۱۷ مجموعه برند،  که تا سال ۲۰۲۰ فعال بوده‌اند، تنها ۱۴ مورد توسط طراحان سیاه پوست انجام شده - حدود یک سوم از یک درصد. من آرزو دارم درک جهان از طراحی آفریقا را تغییر دهم.

تاریکو در اواخر سال ۲۰۱۸ انجمن هنرمندان و طراحان سیاه پوست را تأسیس کرد و فهمید که «ما نمی‌توانیم در زمان کم تأثیر بگذاریم، باید وقت گذاشت و کاری اساسی انجام داد». با تاسیس ای انجمن او امیدوار و علاقه‌مند به ادامه مسیری شد که شروع کرده بود. او تابستان گذشته کار روزانه خود را رها کرد تا به طور تمام وقت در Jomo Furniture کار کند. او به دنبال فضای استودیویی است که به اندازه کافی بزرگ باشد تا به او اجازه دهد تا قطعات بزرگتری مانند میز و قفسه کتاب بسازد. انجمنی که او تاسیس کرد حرکت جدی و تاثیرگذاری در استفاده از المان‌های افریقایی در طراحی صنعتی محسوب می‌شود.

جومو تاریکو

تعدلدی از آثار او به تازگی توسط موزه هنر متروپولیتن و موزه هنر شهرستان لس‌آنجلس خریداری شده است.

 

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها