خبرهای داغ
کدخبر: ۴۹۸۳
تاریخ خبر:

این زن با رحم اجاره‌ای دنیا را نجات داد!

فیلم تی‌تی اثری درام به کارگردانی آیدا پناهنده است که در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت و به تازگی اکران شده است.

این زن با رحم اجاره‌ای دنیا را نجات داد!

داستان فیلم سینمایی تی تی درباره زنی ساده اما عجیب به نام تی تی است که با یک استاد دانشگاه آشنا می‌شود و داستان آن را اینطور می‌توان تعریف کرد؛ فیزیکدان بیماری که روی تئوری پایان دنیا کار می‌کند، در بیمارستان با خانم نظافتچی عجیبی به نام تی‌تی آشنا می‌شود که به روش رحم اجاره‌ای، فرزند زوج ناباروری را باردار است. آشنایی این دو آغاز ماجرای بزرگی است که زندگی هردوشان را تغییر می‌دهد. داستان، فضا و شخصیت اصلی تا حدود زیادی یادآور و برگرفته از جاده شاهکار فدریکو فلینی است.

این زن با رحم اجاره‌ای دنیا را نجات داد!

در سینمای ایران که دیگر عادت کرده‌ایم به دغدغه‌های اجتماعی، فضاهای خشن و چرک و شخصیت‌های به ته خط رسیده، فیلم تی‌تی مسیر کاملا متفاوتی را رفته و فیلمی گرم، دوست‌داشتنی و با مایه‌هایی از فانتزی در فضاسازی و شخصیت‌پردازی است که می‌تواند حال و هوای مخاطبش را عوض کند و حداقل به مفهوم زندگی امیدوارانه نگاه می‌کند. ترکیب سه بازیگر اصلی فیلم جواب داده. به غیر از پارسا پیروزفر و هوتن شکیبا که توانایی آن‌ها برای عموم مخاطبان ثابت شده است، الناز شاکردوست به شخصیت اصلی فیلم به معنای واقعی کلمه روح و جان بخشیده و احتمالا بهترین نقش‌آفرینی در تمام کارنامه‌اش را با خلق شخصیت تی‌تی به انجام رسانده. اگر تا مدتی پیش شک داشتید که بالاخره شاکردوست توانسته خودش را از جایگاه سابق بازیگر فیلم‌های کمدی و عاشقانه بازاری بالا بکشد یا نه، کافی است او را در ۲ فیلم مهم تی‌تی و ابلق ببینید تا بهتان ثابت شود که حالا می‌‌شود برای نقش‌های سخت و پیچیده هم روی این بازیگر حساب کرد. در پشت صحنه هم عوامل به کمک پناهنده آمده‌اند تا فضایی متفاوت و خیالی را برای فیلمش بسازد و در این میان سهم فرشاد محمدی فیلمبردار بیش از بقیه است.

 

این زن با رحم اجاره‌ای دنیا را نجات داد!

در "تی‌تی" دنیای صاف و صادق برخی آدم‌ها در مقابل دنیای پیچیده و منفعت‌طلب آدم‌های دیگر قرار می‌گیرد و تمام سخن فیلم این می‌شود که در نهایت این سادگی و صداقت و انسانیت است که علی‌رغم تمام ضعف‌هایش بر پیچیدگی و منفعت‌طلبی و حرف آدم‌ها و سوء استفاده‌گری‌هایشان  پیروز و غالب خواهد شد و بازی‌های خوب و همزاد پندارانه‌ای که به نمایش گذاشته شده بار اصلی فیلم و ارتباط با مخاطب را به دوش می‌کشد و شخصیت پردازی و تثبیت کاراکترها به خوبی و به آرامی صورت گرفته، فیلم عجله‌ای برای انتقال پیامش ندارد و اجازه می‌دهد که پیام به آرامی در ذهن مخاطب متبادر شود. علاوه بر آن تغییراتی که شرایط بر کاراکترها اعمال می‌کند که در نهایت منجر به تغییر رفتار آن‌ها در جامعه می‌شود را به خوبی به نمایش می‌گذارد.

با وجود واکنش‌ها و نقدهای تحسین‌آمیز، مسلما منتقدانی هم هستند که نسبت به فیلم نظر چندان مثبتی ندارند و اقبال عمومی نسبت به فیلم را بیشتر ناشی از وضعیت کنونی سینماها و فضای تلخ و عبوس دیگر آثار می‌دانند تا کیفیت و اصالت خود اثر، حتی برخی پا را فراتر گذاشتند و نگاه فیلم را انتزاعی و جدا از رئالیسم خشن موجود در جامعه می‌دانند، در فرم هم خیلی‌ها خیلی‌ها این فیلم را یک فیلمفارسی می‌دانند اما در هر صورت اگر با شخصیت اصلی و اتمسفر فیلم همراه شوید، تی تی فیلم محبوب شما خواهد بود و نکات مثبت آن به چشمتان می‌آید وگرنه، پی‌رنگ و شیوه گسترش خط داستانی آن چندان قانع‌کننده نیست و از همان اول بین شما و فیلم فاصله می‌اندازد و تا پایان هم نمی‌توانید با آن همراه شوید.

این زن با رحم اجاره‌ای دنیا را نجات داد!

در عین فضای مدرن و نزدیکی به الگوهای رئالیسم جادویی، تی تی از الگوهای قدیمی در فیلم‌ها و داستان‌های ایرانی استفاده می‌کند که در آن افراد ساده و گاه شیرین‌عقل به دلیل معصومیت خود جنبه‌ای فرانسانی و عرفانی پیدا می‌کنند، با این تفاوت که شخصیت اصلی یک دختر خیالباف دور از هیاهوی زندگی شهری است که در کمال سادگی می‌خواهد زندگی همه اطرافیانش را بهتر کند و همین سادگی و مهربانی به معجزه‌اش تبدیل می‌شود و در واقع نکته غم‌انگیز داستان همین است که شخصیت تی تی همانند سیندرلایی در دنیای واقعی است که فقط در افکار رویاگونه و پاک خودش غرق شده و چشمانش را به روی این حقیقت که اطرافیانش (نامزدش) از او سوءاستفاده می‌کنند بسته است. تی تی همچون سیندرلا بعد از یک مهمانی مجلل و به‌یادماندنی کفش بلورینش را جا نمی‌گذارد، بلکه در نتیجه کتک جانانه‌ای که می‌خورد کفش سیندرلایش نزد شاهزاده رویاهایش جا می‌ماند.

این زن با رحم اجاره‌ای دنیا را نجات داد!

در پایان فیلم ابراهیم و تی تی را در لانگ شاتی در کنار دریا می‌بینیم؛ دریایی که با همه عظمتش در مقابل ابر سیاه‌چاله اول فیلم می‌تواند ناچیز باشد. آیا همین که هر کدام از ما فقط بتوانیم دست یک نفر را بگیریم و از منجلابی که در آن غرق شده نجاتش بدهیم کافی نیست؟

اگر این فیلم را دیده‌اید در پایین همین صفحه برای ما بنویسید که نظر شما درباره آن چیست؟ آیا از فیلمنامه، نوع روایت و هنرنمایی بازیگران فیلم ایرانی تی تی راضی بودید؟ در قسمت نظرات همراه ما باشید.

 

copied
ارسال نظر
 
  • رضا امامی

    عرض سلام
    متاسفانه موفق به دیدنش نشده ام ولیباتوضیحات نگارنده خیلی مشتاق دیدنش هستم.

  • سپیده

    عالی، خیلیییی قشنگههه

  • صبا

    ندیدم ولی با تعریفی که کردید مشتاق شدم ب رم و فیلم را ببینم

  • امیرحسین

    من فیلم را دیده ام واقعا بازی زیبا و دلن شین خانم الناز شاکردوست در کنار آقای پیر وز فر طبیعی و عالی بود توصیه میکنم همه ا یرانیان این فیلم را ببینند و نکات مفهومی آن را درک نمایند.

  • هیس🤫🥲

    فیلمش افتضاحه
    هیچی مث فیلم کره ای نمیشه

  • محمد

    من از دیدن فیلم لذت بردم و از هیچ صحنه ا ی خسته نشدن و تمام طول فیلم با دقت نگاه کردم

  • بنده ای از بندگان خدا

    ای که دستت می‌رسد کاری بکن. ملت بیشتر بف کر نان نداشته شان هستند فکری بحال سفره ا ین مردم بکنید که خربزه آب است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها