خبرهای داغ
کدخبر: ۵۹۴۳
تاریخ خبر:

نقد و تحلیل فیلم سینمایی فسیل

فیلم «فسیل» روایتی کمدی از فراز و نشیب‌های زندگی خواننده‌ای در انتهای دوره پهلوی و ابتدای انقلاب اسلامی‌ست. او که دوره انتقال حاکمیت را در کما به سر می‌برد، از تحولات بی‌خبر است و همین بی‌خبری از شرایط جدید، لحظات خنده‌داری را برای مخاطب به وجود می‌آورد. در این فیلم، طبق روال مرسوم اکثر فیلم‌های کمدی، خنده‌گرفتن از مخاطب، با شوخی‌های جنسی و لودگی اتفاق می‌افتد و فضای ناسالمی را برای افراد کمتر از ۱۴ سال فراهم می‌‌آورد.

نقد و تحلیل فیلم سینمایی فسیل

داستان اثر

اسی، حسن و صفا، که عضو گروه خوانندگی بلک داگز هستند، برای معروفیت و موفقیت نقشه‌های زیادی دارند؛ اسی و حسن به دنبال این هستند که با اجرا در مقابل شاه، به معروفیت برسند و صفا سعی می‌کند با سرودن ترانه‌های اعتراضی، محبوبیتی بین مردم کسب کند. آن‌ها به خاطر ترانه‌ای اعتراضی که برای خلق ستم‌دیده می‌خوانند، به زندان ساواک رفته و مجبور می‌شوند برای آزادی، ترانه‌هایی برای اعلی حضرت بخوانند.

دست بر قضا و طی تصادفی، اسی به کما می‌رود و ده سال بعد به زندگی باز می‌گردد. او بعد از به هوش آمدن متوجه می‌شود که شاه فرار کرده و جمهوری اسلامی بر سر کار آمده‌است، همچنین فرنگیس، نامزدش، ازدواج کرده و حسن به کمیته و صفا به مجاهدین خلق پیوسته‌است. او که پیش از کما، به دنبال معروفیت و مطرح‌شدن از طریق نزدیک‌شدن به شاه بود، حالا مورد اتهام بسیج قرار گرفته و رفتارش زیر ذره‌بین است.

 اسی به سراغ فرنگیس می‌رود و متوجه می‌شود که او طلاق گرفته، پس او را از پدرش خواستگاری کرده و با او ازدواج می‌کند. در شب عروسی اسی، بین صفا و حسن که در دو گروه مقابل هم قرار دارند، درگیری صورت می‌گیرد و به سبب آن باز هم اسی به کما رفته و در دهه 80 شمسی، چشم باز می‌کند....

کارگردان/ مولف: کریم امینی

نویسنده/ مترجم: کریم امینی

نام تهیه کننده: سید ابراهیم عامریان

نام بازیگران: بهرام افشاری- غلام‌رضا نیکخواه- هادی کاظمی- ایمان صفا- الناز حبیبی- الهه حصاری

نام شخصیت ها: اسی: خواننده‌ای نوپا که برای معروفیت و ثابت‌کردن خود به پدر نامزدش، سعی دارد به دربار شاه رفته و برای او آهنگی اجرا کند. او طی حادثه‌ای به کما می‌رود و ده سال بعد، در سال‌های بعد از جنگ تحمیلی، به هوش می‌آید. اسی نمی‌تواند خودش را با زمانه وفق دهد و عدم تطابق او با اوضاع جدید، مشکلاتی را برایش به وجود می‌آورد.

حسن: دوست اسی و یکی از اعضای گروه بلک داگز که بعدها با پری، خواهر اسی، ازدواج می‌کند. حسن بعد از انقلاب به کمیته می‌پیوندد و با شرکت در جبهه جنگ مجروح می‌شود.

صفا: نفر سوم گروه بلک داگز. او از همان قبل انقلاب، مشغول شرکت در جنبش‌های مردمی و حرکت علیه رژیم شاهنشاهی بود، اما با پیروزی انقلاب، به گروهک مجاهدین خلق پیوست و در نقطه مقابل حسن قرار گرفت.

فرنگیس: نامزد اسماعیل که به خاطر مخالفت پدرش، نتواست با او ازدواج کند. فرنگیس بعد از به کما رفتن اسی، ازدواج می‌کند و چندسال بعد از همسرش جدا می‌شود. فرنگیس و اسی، بعد از 10 سال، با یکدیگر ازدواج می‌کنند.

آنچه لازم است والدین بدانند

فیلم کمدی «فسیل» داستان یک خواننده، پیش از انقلاب است که هرطور شده سعی می‌کند خودش را به شاه نزدیک کند و افتخار و موقعیتی برای خود دست و پا کند، اما از بد روزگار، او به مدت ده سال به کما می‌رود و در دوره پیروزی انقلاب اسلامی به هوش می‌آید. همه موقعیت‌ها و موفقیت‌های او پیش از انقلاب، برایش دردسرساز می‌شود و این دردسرها، موقعیت‌های طنزی را برای مخاطب به وجود می‌آورد.

در این فیلم، ناهنجاری‌ اجتماعی به شکل شوخی‌های دوپهلو با مضامین جنسی ظاهر می‌شود که ممکن است مورد توجه مخاطب کودک قرار نگیرد، اما این مسئله به معنی عدم تاثیرگذاری آن نیست. بنابراین بهتر است هنگام تماشا، به رده‌بندی سنی +۱۴ سال آن توجه کنید.

خلاصه: با توجه به اینکه، شوخی‌های موجود در فیلم، از جنس شوخی‌های جنسیتی هستند، تماشای آن برای گروه سنی +۱۴ سال توصیه نمی‌شود.

از فرزندتان بپرسید که اگر کسی در موقعیت مشابه اسی قرار گیرد، وظیفه ما نسبت به او چیست و چه کمکی از دستمان بر می‌آید؟ از او بپرسید که چرا اسی نمی‌توانست خودش را با موقعیت جدید وفق دهد؟ دلیل گروه بلک داگز از نزدیک‌شدن به شاه چه بود؟

خلاصه: درباره اتفاقی که برای اسی افتاد و تبعات آن با یکدیگر صحبت کنید.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها