خبرهای داغ
کدخبر: ۶۱۶۲
تاریخ خبر:

محسن چاوشی و پنج ترانه ماندگار که کل ایران را عاشق کرد

جمعه‌ای که گذشت و همزمان با پخش قسمت نهم سریال خانگی رهایم کن از قطعه جدید محسن چاوشی رونمایی شد.

محسن چاوشی و پنج ترانه ماندگار که کل ایران را عاشق کرد

جمعه‌ای که گذشت و همزمان با پخش قسمت نهم سریال خانگی رهایم کن از قطعه جدید محسن چاوشی رونمایی شد. این اتفاق بهانه انتشار پرونده‌ای است با موضوع مرور کارهای شاخص او برای فیلم و سریال‌ها. تعداد کارهای موفق بیش از این است و نمی‌توان آثار دیگری که برای شبی که ماه کامل شد، مصادره و... خوانده را نادیده گرفت. این‌ها جدا از تک‌آهنگ‌ها و آلبوم‌هایی است که منتشر کرد و اقبال خاص و عام را به خود دید. حالا پس از انتشار قطعه جدید محسن چاوشی برای سریال «رهایم کن» ۵ اثر موفق این خواننده محبوب که برای شبکه خانگی، سینما و تلویزیون خوانده است را مرور کرده‌ایم. با ما همراه باشید

رهایم کن

محسن چاوشی و پنج ترانه ماندگار که کل ایران را عاشق کرد

رهایم کــن بــه کارگردانی شــهرام شاه‌حسینی از محصولات اختصاصی فیلیمو است که تاکنون نه قسمت از آن منتشر شده. داستان سریال پیش از انقلاب می‌گذرد و ماجرای اصلی آن روایت زندگی دو برادر به نام حاتم و هاتف با بازی محسن تنابنده و هوتن شکیباست. برادر بزرگتر قصد ازدواج با مارال (هدی زین‌العابدین) دارد؛ برادر کوچک بی‌اطلاع است و عاشق او نیز شده. ادامه رهایم کن در کنار روایت ماجراهایی که در قصه کاشته شــده بود، به این اتفاق اختصاص خواهد داشت. از این رو ترانه جدید محسن چاوشی انطبــاق کامل با فضای جدید داســتان داشت. در این قطعه امید روزبه به عنوان ترانه‌ســرا و اشکان عرب در مقام تنظیم‌کننده حضور دارند. طی قسمت‌های گذشته سریال رهایم کن ترانه‌ای از مرحوم تورج شعبانخانی برای موسیقی تیتراژ این مجموعه استفاده شد که مورد توجه قرار گرفت. با این حال پس از انتشــار خبر همکاری محســن چاوشی با ســریال شهرام شاه‌حسینی خیلی از مخاطبان در قالب کامنت‌ها اشتیاق خود از شنیدن ترانه این خواننده محبوب را بیان کردند.

رهایم کن / محسن چاوشی 

سنتوری

محسن چاوشی و پنج ترانه ماندگار که کل ایران را عاشق کرد

چاوشی وقتی قطعاتی را برای سنتوری خواند که هنوز جزو صداهای ممنوعه بود! با این حال بین مردم نام‌آشــنا و محبوب بود و آنچه برای فیلم داریوش مهرجویی خواند با اقبال بالا مواجه شد. نمونه‌اش قطعه خیانت که قرار است منعکس‌کننده درونیات شــخصیت اصلی فیلم (علی با بازی بهرام رادان) باشد. شــعر و سوز صدا به خوبی این فضا را منتقل می‌کند. اردوان کامکار از چهره‌های ممتاز سنتورنوازی است و بخشی از موفقیت خیانت و دیگر قطعات سنتوری مرهون اعجاز نوازندگی و نیز تنظیم اوست. رفیق من سنگ صبور غم‌هام به دیدنم بیا که خیلی تنهام. ظاهر این بیت و ابیات دیگر ترانه ســنگ صبور ســاده اســت امــا به دل می‌نشیند. ترانه با حال و روز علی سنتوری هم‌خوانی دارد و به تنهایی قادر است بخش زیادی از درام و سرنوشت شخصیت را منتقل کند. دلیل دیگر اینکه چاوشی صدایش را منطبق با سوز دل شخصیت کوک می‌کند. همان اکران اول جشنواره فجر کار خودش را کرد و مخاطبــان از یک صدای خــاص تمجید کردند. سنتوری که توقیف شد، ترانه‌های فیلم با صدای چاوشی در اتومبیل‌ها با صدای بلند به گوش می‌رسید. محســن چاوشــی بــا قطعاتی کــه برای ســنتوری خواند، به محبوبیت دوچندان رسید. او برای این فیلم از جشن حافظ و کرافیلم در کراچی جایزه دریافت کرده است.

سنگ صبور / محسن چاوشی

هم‌گناه

محسن چاوشی و پنج ترانه ماندگار که کل ایران را عاشق کرد

بخشی از داستان سریال خانگی هم‌گناه به کارگردانی مصطفی کیایی به عشق یک جوان (محسن کیایی) به زنی بزرگتر از خود که صاحب فرزند هم هســت (هدیه تهرانی) اختصاص دارد. بیماری زن چالش دیگر این رابطه عاشقانه است. تیتراژ سریال را علیرضا قربانی در نهایت زیبایی خواند و سازندگان از محسن چاوشــی نیز بهره بردند و صدای او همزمان با پخش قسمت نوزدهم روی یک موزیک ویدئوی تبلیغاتی قرار گرفت. شعر این اثر با نام الا دختر از میان اشعار فولکوریک انتخاب شد که با این مصرع شروع می‌شود: الا دختر تو مادر داری یا نه. چاوشی که پیشتر در بازخوانی آثار فولک تجربه داشت این‌بار هم قرائت خود از این ترانه مشهور را ارائه کرد. او ابتدا پایین می‌خواند و در ادامه صدایش اوج می‌گیرد. این تمهید از آن جهت است تا میزان دلدادگی عاشق به معشوق منتقل شود. اینکه یک خواننده محبوب ســراغ ترانه‌های فولکلوریک می‌رود و آن را با الزامات موسیقی روز ارائه می‌دهد اتفاق مهمی است که نتیجه آن آشــنایی دوچندان مخاطب با گنجینه‌ای ارزشمند به نام آداب و فرهنگ بومی است. چاوشی در هم‌گناه از این فرمول پیروی کرد و توانست تحسین خاص و عام را برانگیزد. قطعه هم‌گناه جزو کارهای شاخص چاوشی است که البته یک حاشیه هم داشت؛ کلمه بغل‌خواب سانسور و به جای آن صدای بوق شنیده شد!

هم‌گناه / محسن چاوشی

شهرزاد

محسن چاوشی و پنج ترانه ماندگار که کل ایران را عاشق کرد

سریال شهرزاد از همان قسمت اول مورد توجه طیف زیادی از مخاطبان شبکه خانگی واقع شد. در قســمت پنجم یک تغییر مهم ایجاد شد: ترانه رفقیم کجایی به جای مرغ آمین علیرضا قربانی قرار گرفت. این قطعه با قصه شــهرزاد و فرهاد هم‌خوانی کامل داشــت و انعکاس حس و حال این دو شخصیت بود. از آن سو صدای خش‌دار چاوشــی به کلمات ترانه هویت بخشــید و سوز عاشقانه سریال را به دل نشاند. افســار پنجمین قطعه محسن چاوشی بعد از ترانه‌های هم خواب، کجایی، شــهرزاد و به رســم یادگار اســت که برای سریال شــهرزاد خواند. این قطعه با این ترانه شــروع می‌شود: گفته بـــودم بیتو می‌میــرم ولی ایــن بار، نه . افسار هم برآمده از فضای عاشــقانه و داســتان پرســوز و گداز شــهرزاد اســت و به همین دلیل ترانه به دل نشست. چاوشــی در جان دادن به ترانه‌های عاشقانه صاحب تبحر است و می‌داند چگونه شِــکوه عشاق و سوز دل را در صدایش جاری کند. به محض انتشــار، طیف زیادی از مردم در وصف هر دو قطعه آن کامنت‌های تمجیدی به اشــتراک گذاشتند. تا جایی که ترانه کجایی در یک هفته، نزدیک به دو میلیون بار فقط از یک سایت دانلود شد. همه ترانه‌های شهرزاد مورد توجه بوده‌اند اما کجایی و افسار بیش از بقیه گل کردند.

رفیقم کجایی / محسن چاوشی

بانوی عمارت

محسن چاوشی و پنج ترانه ماندگار که کل ایران را عاشق کرد

بخشی از داستان سریال تاریخی بانوی عمارت به روابط عاشقانه میان شخصیت‌ها برمی‌گردد و به همین خاطر ترانه محسن چاوشــی منطبق با درون‌مایه سریال است. او این‌بار شعری از شهریار را برگزید که گفته می‌شود آن را برای معشوقش سروده بوده: چه شد که بار دگر، یاد آشنا کردی؟ هنر چاوشی جایی است که توانسته لحنی مناســب برای انتقال روح حاکم بر شعر برگزیند. به همین خاطر، حتی اگر ندانیم شهریار در چه شرایطی شعر را سروده، پی می‌بریم که یک عاشق از معشوق دلخور است؛ اما گلایه‌اش را توام با تحکم به زبان نمی‌آورد و نوعی تمنا در کلامش مستتر است. چاوشی حالا آنقدر پخته و صاحب تجربه شــده اســت که می‌داند چگونه صدایــش را برای رساندن منظور شعر تنظیم کند و گویا کلام را از زبان خود شاعر می‌شنویم. چه شد بعد از پخش سریال محبوبیتی همپای ترانه‌هایی که چاوشی برای شهرزاد خوانده بود، به دســت آورد. این قطعــه نقدهای مثبت کارشناســان موسیقی را نیز به خود دید. قطعه چه شد ازجمله آثار تحسین‌شده‌ای است که محسن چاوشــی به خاطر آن برنده بهترین ترانه تیتراژ در جشــن حافظ شــد. او یک بار دیگر نشــان داد می‌تواند غزلیات شاعران صاحب سبک را به خدمت سبک جدید موسیقایی درآورد و شنونده را شگفت‌زده کند. 

 

بانوی عمارت / محسن چاوشی

 

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها