خبرهای داغ
کدخبر: ۶۵۶۴
تاریخ خبر:

اتهام امید نورافکن علیه داوران: اشتباهات داوری به سود پرسپولیس عمدی است

امید نورافکن در مورد اشتباهات داوری که روی می‌دهد گفت: وقتی این اشتباهات دوبار، سه بار، چهار بار، یکسال، دوسال، سه سال، چهار سال، این اتفاقات رخ می‌دهد، پس مطمئنا این اشتباهات نمی‌تواند غیرعمد باشد و این مسائل عمدی است

اتهام امید نورافکن علیه داوران: اشتباهات داوری به سود پرسپولیس عمدی است

شب گذشته سپاهان در دیداری که یک صحنه مشکوک به پنالتی برای این تیم داشت، با تساوی برابر ملوان متوقف شد تا صدر جدول را به پرسپولیس واگذار کند. پرسپولیسی که خودش در بازی دربی در شرایطی به پیروزی رسید که استقلالی‌ها به شدت نسبت به عملکرد داور شهرآورد معترض بودند.

در همین زمینه امید نورافکن، بازیکن سپاهان در یک اظهار نظر جنجالی اتفاقات داوری علیه سپاهان و به نفع پرسپولیس را به دلیل تکرار در سال‌های اخیر عمدی دانست و به شدت به وضعیت داوری لیگ اعتراض کرد.

متن صحبت‌های امید نورافکن درباره شرایط سپاهان و وضعیت داوری را بخوانید:

از بازی با ملوان شروع کنیم. دو امتیاز حساس را از دست دادید.

امید نورافکن- ملوان فوق‌العاده خوب دفاع کرد و قابل احترام بودند. از لحاظ بدنی خیلی خوب با ما جنگیدند. برخلاف صحبت‌هایی که شده بود، ما اصلا تیم ملوان را دست کم نگرفته بودیم. فکر می‌کنم فوتبال روی بدش را به ما نشان داد و تنبیه‌مان کردند. فوتبال تنبیه‌مان کرد، به خاطر اینکه از تعداد زیاد موقعیت‌هایی که داشتیم، استفاده نکردیم. باید اختلاف‌مان با ملوان را به دو گل می‌رساندیم و گل دوم را هم می‌زدیم. در ضربات ایستگاهی و اوت‌ها نمی‌دانید چه اتفاقاتی قرار است رخ بدهد. یک لحظه می‌بینید مثل خیلی از بازی‌هایی که در تاریخ فوتبال وجود دارد و نتیجه‌هایش عوض شده، شرایط تغییر می‌کند.

دوباره می‌توانیم صدر جدول را پس بگیریم 

نورافکن سپس به نگاه امیدوارانه به ادامه لیگ اضافه کرد: «دیشب هم همین اتفاق رخ داد، اما بازی‌ها ادامه دارد و امیدوارم در بازی‌های بعدی نتیجه‌ها به نفع سپاهان باشد. شما دیدید در هفته‌هایی که گذشت، هوادار توانست پرسپولیس را در ورزشگاه آزادی شکست بدهد. از آن طرف نتیجه‌های خیلی خوبی تیم ما گرفته بود. مطمئنم در هفته‌های دوباره صدر جدول می‌تواند با توجه به بازی‌هایی که در پیش است، تغییر کند. سه تیمی که بالای جدول هستند، بازی‌های سختی را دارند. ما خودمان سه بازی سخت داریم، که در حال حاضر فقط به بازی با نفت مسجد سلیمان فکر می‌کنیم. اختلاف امتیازمان هم با پرسپولیس خیلی کم و یک امتیاز است و دوباره می‌توانیم صدر جدول را پس بگیریم.»

سپاهانی‌ها معتقدند که در بازی‌های اخیر نه داوران رفتار خوبی با تیم‌شان داشته‌اند و نه مسئولان برگزاری مسابقه. به عنوان مثال از اتفاقات مشابه در تبریز و رفتار متفاوت می‌گویند و مسائلی از این دست..

 ببینید در بازی تبریز دو پنالتی ما سوخته شد. اگر آنجا حداقل یکی از آن صحنه‌ها را پنالتی می‌گرفتند، یک امتیاز به تیم ما اضافه می‌شد و الان تیم ما صدر جدول بود. در یک بازی دیگر مقابل پرسپولیس گل سالم محمد کریمی را آفساید گرفتند. این گل به هیچ وجه آفساید نبود. این دو گل. یعنی دو اشتباه تاثیرگذار. بعد شما نگاه کنید به پنالتی‌ای که برای پرسپولیس مقابل مس رفسنجان گرفته شد. آن پنالتی هم نتیجه بازی را عوض کرد؛ آن پنالتی ممکن است سرنوشت جدول و قهرمانی را تغییر بدهد.»

این اشتباهات نمی‌تواند غیرعمد باشد

نورافکن در بخش دیگری از صحبت‌هایش به نفع بردن پرسپولیس از قضاوت داوران پرداخت و برای توضیح بهتر این موضوع به گذشته هم اشاره کرد: «تیم‌های دیگری هم از داوری متضرر شده‌اند و یک تیم هم نفع برده. واقعا اگر با دقت بررسی کنید، اشتباهاتی که وجود داشته، در شرایط فعلی جدول رده‌بندی مسابقات بسیار تاثیرگذار بوده است. این فقط برای امسال هم نبوده. در سال‌های گذشته هم بوده. ما در دوران سرمربیگری آقای قلعه‌نویی یکسال زحمت کشیدیم، اما با اشتباهاتی که انجام شد، جام حذفی و لیگ برتر را از دست دادیم. دوران آقای نویدکیا با دو امتیاز قهرمانی را از دست دادیم، که در بازی مقابل پیکان گل صحیح ما داور مردود کرد و دو امتیاز را در نقش جهان از دست دادیم. تمام این‌ها باعث می‌شود قهرمان مشخص شود. منظور من را کامل متوجه می‌شوید. اشتباهات یکبار می‌شود. حالا می‌گوئیم این اشتباهات از قصد نبوده، اما وقتی این اشتباهات دوبار، سه بار، چهار بار، یکسال، دوسال، سه سال، چهار سال، این اتفاقات رخ می‌دهد، پس مطمئنا این اشتباهات نمی‌تواند غیرعمد باشد و این مسائل عمدی است. حالا امیدوارم این اشتباهات سال آینده با آمدن VAR حل بشود (باخنده تلخ). البته امیدوارم...

درباره VAR طی سال‌های اخیر صحبت‌های زیادی مطرح بوده است. باشگاهی مثل سپاهان هم همیشه برای پیاده سازی این تکنولوژی اعلام آمادگی کرده است. چقدر امیدوار هستی این اتفاق برای سال آینده درنهایت رخ بدهد؟

امید نورافکن - من اگر بخواهم صحبتی داشته باشم، شاید تند بشود، اما خب الان چندین سال است که در این مورد حرف می‌زنند. خود آقای تاج 6 ماه پیش قول دادند که نیم فصل امسال VAR می‌آید، اما بعد حرف‌شان تغییر کرد و همینطور دوستان دیگر که قول داده بودند، VAR به فوتبال ایران می‌آید. امیدوارم VAR به فوتبال ایران وارد شود و شرایط حرفه‌ای‌تر شود. واقعا الان اگر بخواهیم الان صحبت کنیم، باید بگوییم که فوتبال ما واقعا آماتور است. ما مربی صاحب سبک خارجی می‌آوریم و یکسال زحمت می‌کشد، اما سر این اتفاقات و اشتباهات تمام کار و زحماتش بی‌جواب می‌ماند. او برای قهرمان کردن تیم آمده، اما با این اشتباهاتی که وجود دارد و نبودن VAR همه چیز خراب می‌شود. واقعا نمی‌دانم به کدام ارگان یا سازمان باید خواهش و تمنا کنیم، که به فوتبال کمک کنید. شما ببینید سپک‌ تاکرا که می‌خواهند بازی کنند، ویدئوچک و VAR دارد. اما در فوتبال که این همه تماشاچی وجود دارد و باید زوم بشوند و سخت افزار اضافه کنند، متاسفانه در کشور ما شرایطش وجود ندارد.»

فقط یک زمین تمرین درست در ایران داریم! 

نورافکن در ادامه با انتقاد از شرایط زمین‌های تمرین ایران اضافه کرد: «اصلا نمی‌دانم کی قرار است این مسائل درست شود. ما یک زمین تمرین درست و حسابی در ایران نداریم. منظورم یک زمین تمرین صد در صد مناسب برای تمرین، که شکل و شمایل تیم‌های اروپایی را داشته باشد. فقط یک زمین مسطح در کل ایران وجود دارد که سیستم گرمایشی دارد و برای کمپ تیم ملی فوتبال ایران است. به غیر این زمین، قول می‌دهم دیگر هیچ زمین مسطحی در ایران نیست که راحت بتوان در آن تمرین کرد. این‌ها مسائلی است که باید به آنها بپردازیم. تنها چیزی که می‌توان گفت این است که امید داشته باشیم.

درباره عملکرد خودت صحبت کن. امسال در تمام پست‌ها تقریبا برای سپاهان بازی کرده‌ای و عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته‌ای، که با آن شوت مهارنشدنی مقابل مس رفسنجان هم کامل شد.

امید نورافکن- من خودم شرایط نسبتا خوبی را دارم، اما هدفی که وجود دارد، اگر به آن هدف نرسیم، عملکردمان قابل قبول نبوده است. هدف ما قهرمانی است. هدفی است که برای تیم ترسیم شده است. یعنی از اول این هدف بوده که باید تیم به قهرمانی برسد. اگر تیم به قهرمانی نرسد، یعنی کارهایی که انجام داده‌ایم، صد در صد نبوده است. من اینطوری نتیجه‌گیری می‌کنم و معمولا آدمی هستم که ترجیح می‌دهم به موفقیت‌های تیمی برسم تا فردی. فکر می‌کنم اگر تیم‌مان قهرمان بشود، خیلی از چیزها را می‌توانم به دست بیاورم، تا بخواهم فقط به شرایط خودم فکر کنم.

راز شوت‌های سنگینی که می‌زنی را بگو.

والا بیشتر می‌توانیم خودنمایی کنیم، اگر در یک سوم هجومی باشیم. اما خب سعی می‌کنیم هر چه کادر فنی بگوید، انجام بدهیم. رازی هم ندارد. سعی می‌کنیم تمرکزمان را حفظ کنیم. انرژی‌مان را حفظ کنیم. تصویرسازی کنیم و امیدوارم در هفته آینده هم بتوانم جلوی نفت مسجد سلیمان با شوتزنی گل بزنم.

آیا تمرین خاصی داری؟

تمرین‌های زیادی را در طول هفته بعد از اتمام تمرینات به مدت 15 دقیقه انجام می‌دهیم. یکی از گلرها می‎ماند و تمرین شوتزنی می‌کنیم که خیلی به کارمان در مسابقات می‌آید.

درباره تمدید قراردادت هم صحبت کن، که همچنان تو را در سپاهان ماندگار کرد.

 سپاهان واقعا جزو آن دسته از تیم‎‌هایی است که همتایش در فوتبال ایران خیلی کم پیدا می‌شود. خیلی خوش قول هستند و من هم در این چندین سالی که با تیم بزرگ سپاهان همکاری دارم، چیزی جز خوبی از هواداران این تیم ندیده‌ام. از ساختار باشگاه و امکاناتی که وجود دارد در باشگاه. مطمئنا باید به امکانات باشگاه اضافه بشود. اگر یک زمین تمرین هستند، باید به سخت‌افزارهای موجود اضافه بشود. خیلی خوشحال هستم که برای دو سال دیگر در این باشگاه کار خواهم کرد. مطمئنم در سال‌های آینده با توجه به کارنامه‌ای که باشگاه سپاهان دارد، بازیکنان خیلی خوبی علاقمند هستند که به این باشگاه بیایند. تا همین الان هم صحبت‌هایی وجود داشته برای آمدن بازیکنان خیلی خوب به باشگاه‌مان برای سال آینده. امیدوارم امسال نتایج خوبی باشگاه بگیرد، چون مطمئن هستم برای سال آینده برنامه‌ریزی مدونی برای جام باشگاه‌های آسیا دارند که امیدوارم تیم‌مان به آن تورنمنت برسد.

می‌توان اینطور گفت که با تمدید کردن قراردادت با سپاهان و رد کردن پیشنهاداتی که داشتی، خودت در مسیر تبدیل شدن به یک نماد و اسطوره در باشگاه هستی.

 هنوز خیلی زود است که بخواهیم در این مورد از کلماتی مثل نماد یا اسطوره استفاده کنیم. اسطوره‌ها معمولا در ذهن من با توجه به عملکرد ساخته می‌شوند. آدم‌هایی مثل محرم نویدکیا با سابقه بیش از یک دهه بازی کردن در سپاهان با وجود تمام پیشنهاداتی که وجود داشت؛ محمود کریمی، هادی عقیلی و خیلی‌های دیگر وجود دارند که در باشگاه سپاهان زحمت کشیده‌اند. خود آقای تابش. وجود خود آقای ساکت. این‌ها را می‌توان نمادهای باشگاه سپاهان دانست. خود من هم سعی می‌کنم راهی را بروم که این دوستان در باشگاه سپاهان گذرانده‌اند و تاریخ باشگاه سپاهان را شکل داده‌اند. ما هم سعی می‌کنیم، اول از همه خوب کار کنیم، دوم اینکه امیدوارم بتوانم راه این بزرگان را تا انتها بروم و سرانجامش خیر باشد.

بعد از بازی با پرسپولیس مصاحبه‌ای علیه هواداران پرسپولیس انجام دادی که قابل انتظار نبود. چه اتفاقاتی رخ داد که منجر به آن مصاحبه در میکسدزون ورزشگاه آزادی شد.

 آن اتفاق یک بی‌احترامی‌ای از سوی هواداران شد، که من فکر می‌کنم به فرهنگ تماشاچی در فوتبال ایران برمی‌گردد. به نظرم باید یک فرهنگ‌سازی بشود، تا این مسائل به وجود نیاید. آنجا هم ما بازی را برده بودیم. شرایط خوب بود و تنها چیزی که ناراحتم کرد، صحبت‌هایی بود که انجام شد. نباید آن صحبت‌ها انجام می‌شد. به هر حال فوتبال است. یک تیم می‌برد و یک تیم می‌بازد. مساوی می‌شود. فکر می‌کنم تیم‌ها، بازیکنان و تمام افراد باید جنبه برد و باخت را داشته باشند. آنجا به خودمان و تیم‌مان خیلی فحاشی شد، که اصلا برای فوتبال ایران و دو تیم بزرگی مثل پرسپولیس و سپاهان خوب نبود. این موضوع باعث ناراحتی من شده بود، که آن مصاحبه را انجام دادم و الان هم دیگر گذشته است.

رقابت‌های لیگ بیست و دوم در اوج حساسیت قرار گرفته است. البته شما شب گذشته فرصت سوزی کردید و حالا پرسپولیس صدرنشین جدول شده است. چه صحبتی دارید با هوادارانی که شب گذشته یکبار دیگر ورزشگاه نقش جهان را پر کردند درباره سه بازی باقی مانده لیگ برتر که باید مقابل نفت مسجد سلیمان، پیکان و مس کرمان به میدان بروید.

من تقریبا یکماه پیش در یک برنامه تلویزیونی هم گفتم، قهرمان این فصل لیگ برتر تا روز آخر مشخص نمی‌شود. مطمئن باشید که ما می‌جنگیم تا از نظر روحی و روانی ریکاوری بشویم و خودمان را آماده کنیم برای اولین بازی که این هفته با نفت مسجد سلیمان داریم. همانطور که خودتان مستحضر هستید، پرسپولیس هم در ورزشگاه آزادی مقابل هوادار یک بر صفر شکست خورد، که خیلی احتمالش وجود نداشت. مساوی قابل تصور بود، اما باخت عجیب غریب بود. همینطور دیشب. هیچ کدام از هم تیمی‌هایم و همینطور هواداران سپاهان باورشان نمی‌شد که ما مساوی کنیم. این‌ها همه نشان دهنده این است که لیگ خیلی جذاب‌تر شده و ما باید تمام تلاش‌مان را بکنیم. هنوز چیزی مشخص نیست. هر سه تیم به نظرم شانس قهرمانی یکسانی دارند. آن تیمی قهرمان می‌شود که تمرکزش را حفظ کند و فقط و فقط تلاش کند و زحمت بکشد. امیدوارم در آخر آن تیمی که لایق‌ترین است، قهرمان بشود، نه اینکه از قبل تعیین شده باشد. واقعا چون اگر از قبل تعیین شده باشد، جای تاسف دارد که اصلا لیگ خودمان را اسمش را گذاشته‌ایم لیگ حرفه‌ای.

مورایس شب گذشته به شدت عصبانی بود و حتی به نشست خبری هم نرفت. آیا چیز خاصی پس از پایان بازی در رختکن به شما گفت؟

 نه ایشان فوق‌العاده انسان حرفه‌ای و صبوری هستند. خودشان هم قبول داشتند که اگر از فرصت‌هایمان استفاده نکنیم، فوتبال همین است. فقط به ما انرژی دادند برای بازی‌های بعد تا با انرژی آماده شویم و بازی بعدی را با سه امتیاز پشت سر بگذاریم. تا آخر همینطور باید محکم ادامه بدهیم، اما خب مساوی هم جزوی از فوتبال است. گاهی این اتفاق به وجود می‌آمد که البته نباید این اتفاق می‌افتاد. به هر حال زندگی ادامه دارد. بازی‌های بعدی وجود دارند. سه بازی وجود دارد و احتمالش هست که ما دوباره صدر جدول را برای قهرانی به دست بیاوریم.

منبع: ورزش ۳
copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها