خبرهای داغ
کدخبر: ۹۷۹۸
تاریخ خبر:

۳۶ حقیقت جالب درباره لیونل مسی بمناسبت تولد ۳۶ سالگی ستاره آرژانتینی

به مناسبت تولد ۳۶ سالگی لیونل مسی، ۳۶ حقیقتی که احتمالا شما در مورد او نمی‌دانستید را برایتان به شکل یک مطلب درآورده‌ایم.

۳۶ حقیقت جالب درباره لیونل مسی بمناسبت تولد ۳۶ سالگی ستاره آرژانتینی

لیونل مسی، بازیکن اینتر میامی و اسطوره آرژانتین و بارسلونا، امروز (شنبه ۳ تیر) ۳۶ ساله می‌شود. به همین مناسبت، ۳۶ نکته جالب در مورد دوران حرفه ای یکی از بزرگترین فوتبالیست هایی که جهان به خودش دیده برای شما آماده کرده ایم. 

۱- لیونل مسی ۶۷۲ گل برای بارسلونا به ثمر رسانده است؛ هیچ کس برای هیچ باشگاهی به این اندازه گلزنی نکرده است. رکورد قبلی ۶۴۳ گل بود که به پله تعلق داشت. اسطوره فقید فوتبال برزیل طی سال های ۱۹۵۶ تا ۱۹۷۴ برای سانتوس ۶۴۳ گل به ثمر رساند. پله هم مانند مسی در اواسط دهه چهارم زندگی خودش راهی آمریکا شد. 

۲- لیونل مسی تا این لحظه، ۸۰۷ گل در دوران حرفه‌ای خودش به ثمر رسانده است (۶۷۲ گل برای بارسلونا، ۳۲ گل برای پاری سن ژرمن و ۱۰۳ گل برای آرژانتین). او ۶۷۶ گل را با پای چپ به ثمر رسانده، ۱۰۳ گل با پای راست، ۲۶ ضربه سر، ۱ گل با سینه و ۱ گل هم با دست به نام او ثبت شده است؛ دستِ خدای مسی در ژوئن ۲۰۰۷ مقابل اسپانیول رقم خورد! 

۳- لیونل مسی در سال ۲۰۱۲ موفق شد ۹۱ گل برای بارسلونا و آرژانتین به ثمر برساند؛ بیشترین تعداد گل در یک سال میلادی توسط یک بازیکن حرفه ای. او برای ثبت این رکورد از گرد مولری عبور کرد که سال ۱۹۷۲، ۸۵ گل وارد دروازه حریفان بایرن مونیخ و آلمان کرده بود. 

۴- لیونل مسی با ۴۹۶ گل، رکورددار گلزنی در پنج لیگ معتبر اروپایی است. مسی برای ثبت این رکورد از کریستیانو رونالدو با ۴۹۵ گل عبور کرد. این رکوردشکنی با پیراهن پاری سن ژرمن و مقابل استراسبورگ انجام شد. 

۵- لیونل مسی با ۷ جایزه رکورددار بردن توپ طلا است؛ دو جایزه بیشتر از نزدیک ترین تعقیب کننده اش. او در سال های ۲۰۰۹،۲۰۱۰،۲۰۱۱،۲۰۱۲،۲۰۱۵،۲۰۱۹،۲۰۲۱ برنده توپ طلا لقب گرفت. مسی در جمع نامزدهای نهایی سال ۲۰۲۳ هم قرار خواهد داشت و با توجه به قهرمانی جام جهانی، شانس این را دارد که هشتمین جایزه را هم ببرد. 

۶- صحبت از جام جهانی شد. لیونل مسی تنها بازیکن تاریخ است که دو بار عنوان بهترین بازیکن جام جهانی را به خودش اختصاص داده است؛ یک بار در ۲۰۱۴ برزیل که نایب قهرمانی را تجربه کرد و یک بار هم در قطر ۲۰۲۲ همراه با مهم ترین جام دوران حرفه ای خودش. 

۷- لیونل مسی ۶ بار موفق شده که در یک فصل برای باشگاهش ۵۰ گل و یا بیشتر به ثمر برساند. رکورد ۷۳ گل در فصل ۱۲-۲۰۱۱ با لباس بارسلونا است. 

۸- جدیدترین ستاره وارد شده به شهر میامی، ۶۷۲ گل برای بارسلونا به ثمر رسانده است. بیشتر از اختلاف تعداد آرای جرج بوش نسبت به ال گور در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۰ در ایالت فلوریدا (۵۳۷ رای).

۹- لیونل مسی از این سر دنیا به آن سر دنیا سفر کرد تا به آکادمی لاماسیای بارسلونا ملحق شود، آن هم زمانی که تنها ۱۳ سال سن داشت. او اولین بازی دوران حرفه ای خودش را در سال ۲۰۰۴ برای این باشگاه انجام داد و تا ۲۰۲۱ و زمان جدایی، ۳۵ جام همراه با بلوگرانا بالای سر برد. 

۱۰- لیونل مسی یکی از سه بازیکنی است که موفق شده اند تعداد گل های ملی خودشان را سه رقمی کنند. دو بازیکن دیگر علی دایی از ایران (۱۰۹) و کریستیانو رونالدو از پرتغال (۱۲۳) هستند. 

۱۱- کاپیتان تیم ملی آرژانتین در جام جهانی ۲۰۲۲، موفق شد در مرحله گروهی، یک هشتم نهایی، یک چهارم نهایی، نیمه نهایی و فینال گلزنی کند. او اولین بازیکن تاریخ است که از زمان پدید آمدن مرحله یک هشتم نهایی در جام جهانی موفق می شود در تمام مراحل گلزنی کند. 

۱۲- لیونل مسی هشت بار در لیگ قهرمانان اروپا هت تریک کرده است. بیشتر از مجموع هت تریک های رائول، تری آنری، وین رونی، هری کین، محمد صلاح، زلاتان ابراهیموویچ، رونالدو نازاریو، روملو لوکاکو، توماس مولر، دیوید ترزگه، لوییس سوارز، ادینسون کاوانی، دیگو کوستا، هرنان کرسپو، گونزالو هیگواین، آلوارو موراتا، آنتوان گریزمان، نیکولاس آنلکا، لروی سانه، چیرو ایموبیله، فرناندو تورسف کریستین ویری و دیگو فورلان! 

۱۳- زمانی که لیونل مسی ۱۰ ساله بود، تشخیص داده شد که او کمبورد هورمون رشد دارد و ترس این وجود داشت که او هیچ وقت به اندازه کافی برای فوتبالیست شدن رشد نکند. با این حال او در سن ۱۴ سالگی تحت درمان هورمونی قرار گرفت و در نهایت به قد ۱۷۰ سانتی متری رسید. 

۱۴- قد ۱۷۰ سانتی متری لیونل مسی یعنی او از میانگیین قد مردان آمریکایی ۵ سانتی متر کوتاه تر است و اختلاف قدش با مانوت بول (سنتر سابق میامی هیت) حدود ۶۰ سانتی متر است. 

۱۵- لیونل مسی یکی از معدود بازیکنانی است که دو بار موفق به کسب سه گانه شده است؛ هر دو بار همراه با بارسلونا در فصول ۰۹-۲۰۰۸ و ۱۵-۲۰۱۴. او برای سه گانه اول ۳۸ گل به ثمر رساند و برای دومی ۵۸ گل ثبت کرد. 

۱۶- لیونل مسی قهرمانی المپیک در کارنامه دارد. ستاره آرژانتینی در سال ۲۰۰۸ همراه با آنخل دی ماریا قهرمانی المپیک پکن را تجربه کرد. دی ماریا گل قهرمانی آن فینال را به ثمر رساند و در کنار لیونل مسی، دیگر گلزن آرژانتین در فینال جام جهانی ۲۰۲۲ بود. 

۱۷- لیونل مسی در دوران حرفه ای خودش موفق شده ۵۷ مرتبه هت تریک کند. ۴۸ بار با پیراهن بارسلونا و ۹ بار با پیراهن آرژانتین. اولین هت تریک او در جریان تساوی ۳-۳ مقابل رئال مادرید در سال ۲۰۰۷ ثبت شد. 

۱۸- لیونل مسی ۷/۲% از گل های تاریخ بارسلونا را به ثمر رسانده است. ۱۲۴ سال از تاسیس بارسلونا می‌گذرد و مسی تنها ۱۷ سال از آن را در باشگاه گذراند. 

۱۹- با وجود به ثمر رسانده ۸۰۷ طی دوران حرفه ای خودش، مسی هیچ وقت نتوانسته در دقیقه ۱ گلزنی کند. 

۲۰- لیونل مسی در اولین بازی خودش برای تیم بزرگسالان آرژانتین کارت قرمز گرفته است؛ ماجرا به بازی مقابل مجارستان در سال ۲۰۰۵ و تنها دو دقیقه پس از ورود او به زمین مربوط می شود؛ زمانی که مسی با آرنج خودش به ویلموش وانچک ضربه زد. مسی طی دوران حرفه ای خودش ۳ بار طعم اخراج را چشیده است؛ دو بار با لباس آلبی سلسته و یک بار هم با لباس بارسا. 

۲۱- لیونل مسی در دوران حرفه ای خودش ۳۸ جام باشگاهی برده است؛ این یعنی میانگین ۱ جام به ازای هر ۲۲ بازی در دوران حرفه ای مسی. 

۲۲- بیشترین تعداد گلی که او در یک بازی به ثمر رسانده، پنج گل است. او دو بار این کار را انجام داده، مقابل بایرلورکوزن در لیگ قهرمانان (سال ۲۰۱۲) و مقابل استونی در بازی دوستانه (ژوئن ۲۰۲۲).

۲۳- پیروزی مقابل فرانسه در دسامبر ۲۰۲۲، بیست و ششمین بازی مسی در جام جهانی بود. این یعنی عبور او از لوتار ماتئوس (۲۵ بازی) و تبدیل شدن به رکورددار بازی در جام جهانی. 

۲۴- لیونل مسی با حضور در قطر ۲۰۲۲، به رکورد بازی در پنج جام جهانی رسید. یک رکورد مشترک با رافائل مارکز، آنتونیو کارباخال و آندرس گواردادو از مکزیک، ماتئوس از آلمان و کریستیانو رونالدو از پرتغال. 

۲۵- اولین بازی لیونل مسی برای اینتر میامی، چهاردهمین بازی او در خاک ایالات متحده خواهد بود. تمام ۱۳ بازی قبلی او در این کشور با پیراهن آرژانتین انجام شده و اکثر آنها به کوپا آمریکا ۲۰۱۶ مربوط می شود؛ تورنمنتی که با شکست مسی و آرژانتین در ضربات پنالتی فینال مقابل شیلی به پایان رسید. 

۲۶- لیونل مسی در دوران حرفه ای خودش موفق شده دروازه ۳۷ تیم ملی مختلف را باز کند؛ حریف محبوب او در بازی های ملی بولیوی است (۸ گل). 

۲۷- لیونل مسی ۱۷۵ بازی ملی برای آرژانتین انجام داده است و این یعنی رکورد در تاریخ کشور خودش و قاره آمریکای جنوبی. او در جهان به صورت مشترک رده دهم بیشترین بازی ملی را در اختیار دارد. 

۲۸- سویا ۳۸ بار از لیونل مسی گل خورده و حریف محبوب او در فوتبال باشگاهی است.

۲۹- لیونل مسی همیشه در تیم ملی آرژانتین شماره ۱۰ نبوده است؛ او سابقه پوشیدن شماره ۱۹ و ۱۸ را هم در کارنامه دارد. آخرین باری که مسی بدون شماره ۱۰ برای آرژانتین بازی کرد، بازی دوستانه مقابل فرانسه در سال ۲۰۰۹ بود. 

۳۰- مسی ۲۷ گل مقابل تیم های انگلیسی در لیگ قهرمانان اروپا به ثمر رسانده است. هفت بار بیشتر از هر بازیکن دیگری در این رقابت ها. آرسنال حریف انگلیسی محبوب او محسوب می شود (۹ گل). 

۳۱- لیونل مسی ۶۲ بار از روی ضربه ایستگاهی گلزنی کرده است؛ ۵۰ بار برای بارسا، ۱۰ بار برای آرژانتین و ۲ بار برای پاری سن ژرمن. 

۳۲- هیچ کس بیشتر از لیونل مسی در کوپا آمریکا بازی نکرده است (۳۴ بازی)

۳۳- لیونل مسی در دهه ۱۰ میلادی، بیشتر از باشگاه ساندرلند گل زد. این باشگاه ۸ سال از این دهه را در لیگ برتر انگلیس گذراند! 

۳۴- رکورد گلزنی پیاپی لیونل مسی در رده باشگاهی، ۱۰ بازی متوالی است. او در فصل ۱۳-۲۰۱۲ و زمانی که ۲۵ ساله بود چنین رکوردی ثبت کرد. 

۳۵- بیشترین بازی متوالی بدون گلزنی مسی، ۱۲ بازی است که در فصل ۰۷-۲۰۰۶ رقم خورد. او آن قحطی گلزنی را با هت تریک مقابل رئال مادرید به پایان رساند. 

۳۶- رکورد بیشترین لایک در تاریخ اینستاگرام به پست پس از قهرمانی او در جام جهانی ۲۰۲۲ مربوط است. این پست تا این لحظه ۷۵/۶ میلیون لایک دارد و با پست تخم مرغ معروف، ۱۵ میلیون لایک فاصله گرفته است. 

لیونل مسی

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها