خبرهای داغ
کدخبر: ۱۲۱
تاریخ خبر:

قطار ناپولی در راه قله اسکودتو

تیم اسپالتی در فاکتورهای زیادی صدرنشین ایتالیاست.

قطار ناپولی در راه قله اسکودتو

به گزارش فوتبال ۳۶۰، این جمله از سقراط است که «شیرینی یک بار موفقیت به تجربه صد مرتبه شکست می‌ارزد». مرد ایتالیایی نیمکت ناپولی اگر چه ظاهرا فیلسوف نیست و شاید تاکنون این جمله فیلسوف یونانی را هم نشینده باشد اما ارائه کاملی از عمل به آن را رقم زده است. اسپالتی در این سن و سال و با این تجربه از شکست‌ پروژه‌های پیشینش، ۶۳ سالگی را برای رقم زدن بهترین روزها انتخاب کرده و ناپولی با هدایت او پس از  ۳ دهه مدعی اول قهرمانی لیگ ایتالیاست.آبی‌پوشان شهر ناپل قدم به قدم در لیگ با صلابت پیش می‌روند و از هواداران تیم سابق مارادونا دلبری می‌کنند. این تیم هنوز در مقابل هیچ حریفی در ایتالیا زانو نزده و شاید اگر انگیزه انتقام را از لیورپولی‌ها می‌گرفتیم، صدرنشین ایتالیا هنوز هم در تمام رقابت‌ها بی‌شکست به کارش ادامه می‌داد. پیروزی آخر ناپولی در لیگ، این تیم را در حاشیه امنیتی نسبت به تعقیب کنندگانش قرار داده که معمولا تیم‌های قهرمان لیگ به دست می‌آورند. در ناپل ممکن است رایحه‌های زیادی مربوط به پوشش گیاهی، تنوع غذایی یا توسعه شهری در جریان باشند اما چه کسی است که انکار کند این شهر زیبای ایتالیا این روزها بیش از هر رایحه دیگری با بوی قهرمانی زندگی می‌کند.

شروعی برای تمام نشدن

آن‌ها مانند سال‌ گذشته خودشان، مانند بسیاری از تیم‌های باانگیزه ابتدای فصل، مثل خیلی از باشگاه‌هایی که فرصت شروع فصل را برای جمع‌آوری امتیازات غنیمت می‌شمرند، شروع به بردن مسابقات خود کردند. شروعی که خیلی‌ها انتظار داشتند و خیلی‌های دیگر هم دوست داشتند زود تمام شود و اوضاع به شرایط سابقش بازگردد. با این حال اسپالتی و شاگردانش خسته نشدند و آن‌هایی را که منتظر توقف آن‌ها بودند در انتظار و حسرت، خسته کردند. ۱۵ هفته از سری‌آ می‌گذرد و ناپولی هنوز هم می‌درخشد، می‌تازد و با قدرت به سمت فتح اسکودتو پیش می‌رود. کمترین نشانی از تزلزل یا کم شدن انگیزه و توان رقابت در تیم اسپالتی به چشم نمی‌خورد و او به همه ثابت کرد این فصل برای بردن حسرت چندین و چند ساله خودش و و باشگاهش پا به میادین گذاشته است. شروع درخشان ناپولی تمام نشد و به ۱۳ برد در ۱۵ مسابقه رسید. آماری که برای دومین بار در تاریخ سری‌آ رقم می‌خورد. صدرنشین لیگ ایتالیا با گذشت بیش از یک چهارم فصل هنوز هم لقب شکست‌ناپذیر را یدک می‌کشد و هم‌زمان خودش را برای جاه‌طلبی در لیگ قهرمانان اروپا آماده می‌کند.

صدرنشین لیگ، صدرنشین همه جدول‌ها

۴۱ امتیاز تا اینجای فصل، اختلاف ۱۱ امتیازی با تیم دوم(با یک مسابقه بیش‌تر) و تکیه زدن بر صدرِ دلچسب و شیرین سری‌آ تنها دستاورد تیم اسپالتی نیست. ناپولی برای رسیدن به چنین جایگاهی با اختلافی قابل قبول و ثبت ۳۷ گل زده بهترین خط حمله لیگ را در اختیار دارد و این بهترین خط حمله با حضور ویکتور اوسیمن ۱۱ گله عنوان بهترین گلزن لیگ را هم به خودش اختصاص داده است. تیم ناپولی با ۲۶۹ ضربه به سمت دروازه رقبا ضمن ارائه یک خط آتش بی‌رحم و سهمگین با اختلاف زیادی نسبت به میلان از این نظر هم صدرنشین فوتبال کشورش به شمار می‌رود. آبی‌پوشان شهر ناپل با میانگینی حدود ۶ ضربه در چارچوب در هر مسابقه از این نقطه نظر هم پیشتاز لیگ هستند؛ اما نقطه قابل تامل و شگفت‌انگیز در مورد آمارهای ناپولی در تعداد پاس‌های این تیم و اختلاف آن با سایر تیم‌های سری‌آ به ظهور می‌رسد. در حالی که تیم‌های دوم، سوم و چهارم در زمینه تعداد پاس در لیگ ایتالیا آماری حدود ۶۲۰۰ تا ۶۰۰۰ پاس را برای خود ثبت کرده‌اند، مدعی اول قهرمانی تا اینجای فصل موفق به ثبت بیش از ۷۶۰۰ پاس صحیح در مسابقاتش شده است! ناپولی با میانگین پاس صحیح بیش از ۸۵ درصدِ خود در این زمینه شگفت‌انگیز و خیره کننده بوده و شاید رمز موفقیت اسپالتی هم در توجیه کردن شاگردانش برای کنترل بازی با تکیه بر پاس‌های صحیح باشد. صدرنشینی پیشتاز لیگ ایتالیا حتی به اینجا هم ختم نمی‌شود و این تیم تا اینجای فصل با ۴۶ تکل موفق در یک سوم دفاعی رقبایش از این نظر هم ضمن رقم زدن یک آمار فوق العاده و موفق، از دیگر تیم‌ها جلوتر است. همه آمارها، جدول‌ها، مسابقات و همه جزئیات ریز و درشت سری‌آ فریاد می‌زنند که ناپولی و اسپالتی این فصل می‌خواهند قهرمان شوند. آن‌ها یک صدرنشین واقعی هستند؛ تیمی که تمام فاکتورهای مثبت لیگ را در انحصار خودش در آورده است.

مشکلات پیش رو؛ نبرد با بزرگان

اگر چه پیش از این هم ناپولیِ صدرنشین با موفقیت در مقابل تیم‌هایی مانند لیورپول، رم، میلان، آژاکس و آتالانتا ثابت کرده بود هیچ ترسی از هیچ نام بزرگی ندارد و برای سرنگون کردن تمام رقبا آماده است اما هنوز هم نام ۲ رقیب بزرگ در لیست مسابقات برگزار شده ناپولی دیده نمی‌شود؛ اینتر و یوونتوس! اگر چه این  ۲ غول فوتبال ایتالیا و به خصوص یووه در حال حاضر روزهای خوبی را سپری نمی‌کنند اما فرصت بازسازی روحیه و انگیزه در روزهای برگزاری جام جهانی می‌تواند این رقبا را در فرمی غافلگیر کننده به رقابت با صدرنشین لیگ برساند. اسپالتی پس از جام جهانی باید بلافاصله با اینتر در خانه حریف مواجه شود و با یک هفته فاصله باید در ورزشگاه خانگی پذیرای یوونتوس باشد. ناپولی باز هم یک هفته رقیب دشواری را در لیگ نخواهد داشت اما پس از آن رم و مورینیو مجددا در مقابل آن‌ها صف‌آرایی می‌کنند. بخش مهمی از راه موفقیت برای ناپولی و اسپالتی پیموده شده و البته که بخش مهم‌تر آن هنوز باقی مانده است. اسپالتی و ناپولی بارها شکست را در پروژه‌های پیشین خود تجربه کرده‌اند و آن‌ها بی‌خبر یا با خبر از جمله سقراط، در صدد خرید پیروزی ارزشمند از پس شکست‌های متعدد هستند. اگر ناپولی با همین فرم و همین شرایط تا پایان فصل به تاخت و تازش ادامه دهد، آن وقت دیگر شاید به گوش اسپالتی هم برسد که فیلسوف یونانی قرن‌ها پیش از شرایط امروز او و تیمش صحبت کرده است و یقینا سرمربی صدرنشین سری‌آ هم در صورت بالای سر بردن جان قهرمانی و فتح اسکودتو تایید می‌کند که شیرینی یک بار موفقیت به تلخی صد بار شکست می‌ارزد!

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها