خبرهای داغ
کدخبر: ۲۸۱۸
تاریخ خبر:

رفع مشکل اقتصادی با افزایش یارانه در سال ۱۴۰۲

مکمل این یارانه‌ها کالابرگ الکترونیکی است که دولت فراهم سازی زیرساخت‌های آن را آغاز کرده است.

رفع مشکل اقتصادی با افزایش یارانه در سال ۱۴۰۲

به نقل از خانه ملت، سید محمدرضا میرتاج الدینی در نشست علنی صبح امروز(یکشنبه، 2 بهمن ماه) در جریان رسیدگی به کلیات لایحه بودجه سال 1402 کل کشور در موافقت با کلیات این لایحه با بیان اینکه اقدام نابخردانه پارلمان اروپا در خصوص نهاد مقدس سپاه پاسداران یک اقدام غیرقابل قبول برای عالم بشریت است که آن را شدیدا محکوم می کنیم، گفت: به اتحادیه اروپا هشدار می دهم که خود را با طناب پوسیده منافقین خلق آویزان نکنید؛ کما اینکه پارلمان اروپا که عده ای افراد بازنشسته بیکار و بی تعهد هستند و تصمیمات ضدبشری و غیرمسئولانه می گیرند و با نام تروریست، با نماد مقاومت در مقابل داعش یعنی سپاه مقابله می کنند. هرگونه اقدام علیه سپاه پاسداران اقدام علیه ملت بزرگ ایران است و پاسخ کوبنده، محکم و پشیمان کننده ای دارد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این بودجه دومین لایحه بودجه دولت سیزدهم بوده و از استحکام مناسبی برخوردار است که یکی از این امتیازها شامل شفافیت می شود. بودجه هدفمندی را داریم که به میزان یک سوم کل کشور بوده و در تبصره 14 قرار گرفته است. بودجه کل کشور 1984 همت است که 630 همت آن در تبصره 14 آمده و این میزان به صورت شفاف برای کالاهای حمایتی لحاظ و 315 همت آن برای یارانه نقدی و 69 همت برای یارانه دارو و 105 همت برای یارانه نان و سایر موارد تعیین شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی دیگر از شاخص های بودجه سال 1402 برنامه محوری آن است، عنوان کرد: اعتبارات دستگاه ها در جداول همراه با برنامه ها ارائه شده، موضوع  دیگری که در بودجه سال آینده مورد توجه قرار گرفته، معیشت مردم است همانگونه که رئیس جمهور اعلام کرد، یارانه ها در سال جاری 7 برابر شد که این موضوع در سال آینده نیز ادامه پیدا می کند. مکمل این یارانه ها کالابرگ الکترونیکی است که دولت فراهم سازی زیرساخت های آن را آغاز کرده است.

میرتاج الدینی افزود: با کارت کالابرگ الکترونیکی حدود 12 قلم کالا که جزء مایحتاج مردم محسوب می شود قابل خرید است. این کالابرگ باید با دو ویژگی ادامه پیدا کند و دستگاه ها باید به این کالاها تخفیف ویژه ارائه کنند و کالاهای مشمول کالابرگ الکترونیک حداقل برای یک سال قیمت ثابت داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه توجه به ناترازی صندوق های بازنشستگی کشوری و لشگری و فولاد از جمله مواردی است که در لایحه بودجه سال آتی لحاظ شده، عنوان کرد: دولت با دو اقدام به این ناترازی ها توجه کرده که یکی از این موارد کمک 120 همتی به صندوق ها و افزایش دو ساله سن بازنشستگی است.

وی ادامه داد: سن بازنشستگی در کشور ما 60 سال اما میانگین سن بازنشستگی 51 سال بوده که از میانگین جهانی حدود 15 سال کمتر است. در برخی کشورها مانند نروژ و سوئد میان بازنشستگی 62 سال، در ژاپن 64 سال و در برزیل و آلمان 65 سال است. در صندوق بازنشستگی 7 نفر حقوق بازنشستگی و یک نفر شاغل بوده در حالی که استاندارد لازم برعکس این موضوع است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه حمایت از بازار سرمایه را در لایحه بودجه شاهد هستیم و 15 همت به صندوق تثبیت اختصاص یافته که برای سرمایه داران خُرد تأمین امنیت می کند، اظهار داشت: اوراق مالی به معنای استقراض ملی محسوب می شود که دولت گذشته 530 همت با استفاده از اوراق ملی روی دست دولت سیزدهم قرار داد.

کنترل نقدینگی از مزیت های بسیار مهم لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ است

همچنین خانه ملت نوشت؛

سیدمحسن دهنوی، مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 1402، گفت: برخی از همکاران به بدنه کارشناسی دولت اعتراض کردند که باید گفت بدنه کارشناسی در دولت از جوانان دلسوز و انقلابی هستند و زحمات بسیاری کشیده اند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: یکی از نقاط قوت بودجه سال آینده بحث کنترل نقدینگی است که بودجه سال 1402 دو ویژگی خوب دارد که اول آن بحث واقعی دیده شدن درآمدها می باشد، درست است که یک میلیون و 400 هزار بشکه صادرات نفت ممکن است محقق نشود اما باید از آن طرف هم ببینیم که با مابه التفاوت نرخ تسعیر ارز درآمد کاملا واقعی می شود از طرفی نیز بنده معتقدم بودجه ای نوشته شده است که کمترین کسری را روی کاغذ دارد.

وی افزود: کسری تراز عملیاتی که توسط همکاران مطرح شد البته باید بگویم که 476 هزار میلیارد کسری تراز عملیاتی روی کاغذ داریم که بخشی از آن 150 هزار میلیارد تومان به خاطر هزینه هایی که در تبصره 14 بود که این هزینه ها در سال گذشته نیز بود که امسال کار خوبی که انجام شد، 110 هزار میلیارد تومانی که به صورت هزینه جاری بوده است در جداول اصلی آورده شده است. همچنین باید 70 هزار میلیارد تومانی که بابت افزایش حقوق ها نیز بود را در نظر بگیریم. اگر می خواهیم کسری تراز عملیاتی را مقایسه کنیم باید این 110 هزار میلیارد تومان و 70 هزار میلیارد تومان را جدا کرده و سپس مقایسه کنیم که نشان می دهد نسبت به سال گذشته کسری تراز عملیاتی دولت کمتر شده و به زیر 20 درصد رسیده است.

عضو هیات رئیسه مجلس بیان کرد: وابستگی بودجه به نفت در لایحه بودجه تقدیمی کمتر شده است که از 34 درصد سال گذشته به 30 درصد رسیده است، همچنین دولت برای کنترل نقدینگی اقدام مثبتی انجام داده است که آن هم نیز اوراق را کنترل کرده و اوراق را میانسالی دیده است که آن ابزار بسیار خوبی برای تامین مالی دولت بوده و از افزایش پایه پولی جلوگیری می کند.

وی افزود: 185 هزار میلیارد تومان برای چاپ اوراق دیده شده است و در عین حال 225 هزار میلیارد تومان بازپرداخت بدهی ها نیز دیده شده است که این جزو اقدامات بسیار مثبتی است که در بودجه تقدیمی دیده شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس تصریح کرد: یکی از مزیت های بودجه تقدیمی افزایش سهم درآمدهای پایدار دولت است، این سهم به 50 درصد رسیده است، همکاران از افزایش مالیات ها گلایه مند هستند که این افزایش ها باعث فشار بر روی اقشار ضعیف می شود اما این به شکل دیگری است البته بخشی از آن را دولت دیده و باید بخش دیگر را ما تکمیل کنیم البته این افزایش مالیاتی باید از طریق افزایش تعداد مودیان و کاهش فرار مالیاتی صورت بگیرد که باید دولت را در این خصوص کمک کرد.

دهنوی بیان کرد: توصیه مقام معظم رهبری بر این بود که سقف بودجه را افزایش ندهیم و تلاش کنیم در سقف بودجه اصلاحات را انجام دهیم که یکی از اصلاحاتی که می شود انجام داد کاهش فشار مالیاتی بر روی مشاغل خرد است، کسبه و بازاریان جزو مشاغل خرد حساب می شوند که باید در این خصوص پیشنهادات لازم ارائه شود، در خصوص یارانه ها نیز ارز 4200 با رأی مجلس حذف شد اما باید مابه التفاوتی که دیده شد و به خاطر تورم و کاهش قدرت خرید مردم باید جبران شود. در حال حاضر یارانه گندم 30 هزار میلیارد دیده شده است که کم است. یارانه دارو نیز 62 هزار میلیارد دیده شده است که کم است و این موارد از اشکالات بودجه است اما کلیات بودجه خوب است اما باید اشکالات آن در تلفیق حل شود.

پیش بینی ۷ هزار میلیارد تومان برای حمایت از بیماران صعب الاعلاج از نقاط مثبت بودجه است

یحیی ابراهیمی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 2 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه 1402، با بیان اینکه این بودجه دارای نکات مثبتی در حوزه سلامت است، گفت: 7 همت اعتبار برای صندوق حمایت از بیماران صعب الاعلاج و خاص در بودجه دیده شده در حالی که سال گذشته این مبلغ 5 هزار میلیارد تومان بوده است، همچنین حدود 5 همت برای اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری پیش بینی شده که بعد از 14 سال تصویب در لایحه بودجه 1401 مدنظر قرار گرفت و در بودجه سال آینده نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

همچنین بنابر گزارش خانه ملت، وی ادامه داد: تخصیص 47 همت برای اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده که از چندین سال گذشته دنبال اجرای آن هستیم در لایحه بودجه 1401 لحاظ شده و همچنین اعتبارات هزینه سلامت واقعی دیده شده و اعتباری برای بیمه تکمیلی جانبازان که از بیماری های ناشی از جنگ رنج می برند پیش بینی شده است.

نماینده مردم دلفان و سلسله در مجلس یازدهم، افزود: اختصاص اعتبار برای استمرار نسخه الکترونیک و حذف حقوق گمرکی برای واردات آمبولانس و مواد اولیه دارویی از جمله نقاط مثبت بودجه 1402 در حوزه سلامت بوده البته این بودجه دارای نقاط ضعفی نیز هست از جمله اینکه برای طرح دارویار حدود 69 همت دیده شده که حداقل اعتبار برای اجرای آن 90 تا 110 همت است و به طور قطع پیش بینی این بودجه به هیچ وجه نمی تواند پاسخگوی تامین دارو و مواد اولیه دارویی باشد.

ابراهیمی یادآور شد: همچنین یکی از ایرادات این است که اختصاص یارانه دارو در ردیف 10 درصد هدفمندی یارانه ها که مربوط به تقویت ساختار نرم افزاری و سخت افزاری بهداشت و ماندگاری پزشکان است دیده شده که خلاف است و در ادوار گذشته از ردیف اعتبارات ارز 4200 لحاظ شده بود اما متاسفانه در بودجه 1402 در ردیف هدفمندی یارانه ها قرار گرفته است که می تواند به توسعه زیرساخت های بهداشت و درمان آسیب وارد کند؛ برای اعتبارات یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده سهم سلامت تاکنون سقفی در نظر گرفته نشده که این موضوع از نقاط ضعف بودجه در حوزه سلامت است.

 موافقت با کلیات بودجه سال 1402 به معنی موافقت با شرایط وضع کنونی نیست

مهرداد ویس کرمی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 2 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 1402 ضمن محکوم کردن اقدام پارلمان اروپا در تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران، گفت: باید تلاش مجلس این باشد که نقایص بودجه را حل کند و دولت را در اجرای صحیح آن کمک کند.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس یازدهم، ادامه داد: کلیت بودجه همان بودجه سال 1401 است ولی باید توجه کنیم که ایرادات بودجه سال جاری را برای سال آینده حل کنیم همچنین واقعیت های موجود در این بودجه در نظر گرفته شده است و یکی از نکات مثبت در این بودجه بحث توجه به شرکت های دانش بنیان است که با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری باید به بحث شرکت های دانش بنیان بیش از گذشته توجه صورت گیرد که خوشبختانه در بودجه سال آینده به این امر توجه شده است.

وی افزود: بحث محیط زیست نیز در این بودجه موردتوجه قرار گرفته است همچنین در بحث کالاهای اساسی و داروها توجه بیشتری در این لایحه به این امر صورت گرفته است و تعرفه های گمرکی برای موارد مذکور با کاهش مواجه شده است.

ویس کرمی بیان کرد: در بحث واگذاری اموال مازاد دولت به این امر در لایحه پررنگ دیده شده است تا دولت بتواند با واگذاری بخشی از اموال مازاد خود بتواند بخشی از مشکلات موجود را حل کند. همچنین در این لایحه توجه به تولید، اشتغال و پرداخت بدهی ها نیز به صورت ویژه دیده شده است که می توان گفت یکی از امتیازات لایحه تقدیمی به مجلس است.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس ادامه داد: امکان ایجاد صندوق عدالت و پیشرفت در استان ها، تامین مالی تنش آبی، عدم استفاده از سهم 40 درصدی صندوق توسعه، شفافیت مالی، محرومیت زدایی و ... در این لایحه بسیار مورد توجه قرار گرفته است که جای تشکر از دولت دارد.

وی با اشاره به برخی از موارد و اشکالات در اجرای قانون بودجه سال 1401 به دولت، گفت: کوتاهی و تاخیر در نگارش آئین نامه ها یکی از اشکالاتی بود که متاسفانه دولت با آن مواجه بود که باید این روند تغییر کند، همچنین عدم اجرای برخی از بندهای تبصره های بودجه سال 1401 است که باید در این زمینه نیز دولت تغییر رویه دهد و به اجرای تمام برنامه ها متعهد شود، همچنین دولت باید توجه ویژه ای به قشر ضعیف جامعه داشته باشد که یکی از این موارد بحث سهام عدالت است که باید در این امر اقدامات لازم را دولت برای بودجه سال آینده انجام دهد.

نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس یازدهم، خاطرنشان کرد: بحث پلکانی شدن مالیات ها نیز باعث نارضایتی بسیاری از مردم و صنوف شد که به نظر می رسد یکسان بودن می تواند کمک بیشتری به بحث وصول مالیات ها کند.

 

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها