خبرهای داغ
کدخبر: ۱۲۲۳
تاریخ خبر:

ضرر تنفس دی‌اکسید گوگرد برای بدن چیست؟

سرفه، عطسه و مشکلات سیستم فوقانی تنفس از عوارض تنفس دی‌اکسید گوگرد بر بدن است.

ضرر تنفس دی‌اکسید گوگرد برای بدن چیست؟

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت درباره عوارض تنفس دی‌اکسید گوگرد بر بدن انسان، گفت: SO۲ یکی از آلاینده‌هایی است که سیستم فوقانی تنفسی را تحت تاثیر قرار داده و باعث سرفه، عطسه و مشکلات سیستم فوقانی تنفس می‌شود. مشکل دیگر این است که SO۲ می‌تواند روی ذرات بچسبد و قسمت تحتانی تنفس را هم تحت تاثیر قرار داده و سبب تنگی تنفس شود.

وی درخصوص علائم مواجهه با آلودگی هوا، بیان کرد: سوزش چشم، تحریک ریه و گلو، افزایش تولید خلط در بینی و گلو، سرفه، مشکل در تنفس از علائم مواجهه با آلودگی هوا است. اگر بیماری قلبی دارید، استنشاق ذرات می‌تواند باعث مشکلات جدی مانند حمله قلبی شود. علائم در بیماران قلبی شامل درد یا سفتی قفسه سینه، ضربان قلب سریع، احساس تنگی نفس، افزایش فشار خون و خسته تر از حد معمول بودن است. اگر هر یک از این علائم را دارید، با پزشک خود تماس بگیرید و اگر علائم بدتر شد یا بیشتر از حد معمول طول کشید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید و یا با اورژانس با شماره ۱۱۵ تماس بگیرید.

روزهای آلوده در خانه بمانید؛ این بهترین راهکار است

او تاکید کرد: در شرایط آلودگی هوا برای افرادی که ضرورتی برای خروج از منزل ندارند، ماندن در خانه بهترین راهکار جهت جلوگیری از عوارض مخرب آلودگی هوا است. لازم است درب و پنجره ها را ببندید و در صورت داشتن تهویه مطبوع آن را در حالت باز چرخش(re-circulate) قراردهید. از طرفی می‌بایست خانه را مرطوب نگاه دارید و از کشیدن سیگار اجتناب کنید. از آنجا که آلودگی هوا سبب تحریک ناحیه فوقانی سیستم تنفسی و ایجاد سرفه نیز می‌شود بهتر است به طور مرتب آب بنوشید و از خشک شدن گلو جلوگیری کنید و در صورت امکان رطوبت خانه را با استفاده از دستگاه‌های بخور متناسب کنید. در این شرایط کشیدن سیگار و استفاده از وسایل گرمایشی مثل شومینه سبب کاهش کیفیت هوا در منزل می‌شوند. استفاده از گل و گیاهان آپارتمانی و استفاده از دستگاه‌های تصفیه کننده هوا مجهز به فیلتر هپا (حتماً قبل از خرید مزایا و معایب آن را بررسی کنید) می‌تواند در بهبود کیفیت هوای داخل خانه موثر باشد.

او با تاکید بر لزوم محدود کرد ورزش و فعالیت بدنی در فضای باز، بیان کرد: اساس ورزش کردن حفظ تندرستی و سلامت جسم است اما در روزهای آلوده این موضوع شکل دیگری به خود می‌گیرد. ورزش کردن در فضای باز به خصوص فعالیت‌های سنگین و طولانی مدت مثل دویدن و دوچرخه سواری که سبب افزایش میزان تعداد تنفس می‌شود سبب افزایش ریسک خطر سلامتی می‌شوند. در روزهای آلوده ضروری است نرمش و ورزش را در منزل یا باشگاه‌های ورزشی مسقف دارای سیستم تهویه انجام دهید و مدت زمان فعالیت‌های ورزشی را کاهش دهید.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها