خبرهای داغ
کدخبر: ۱۲۴۷
تاریخ خبر:

قانون دو دقیقه چیست؟

چگونه از به تعویق انداختن کارها جلوگیری کنیم؟

اگر حس می‌کنید کاری فقط دو دقیقه‌ زمان نیاز دارد باید بلافاصله آن را شروع کنید، انجام ندادن یا به وقت دیگر انداختن باعث می‌شود که از یک انسان عمل‌گرا فاصله بگیریم.

چگونه از به تعویق انداختن کارها جلوگیری کنیم؟

اگر احساس می‌کنید وظیفه یا کاری کوچک است و مثلاً ۲ دقیقه یا حتی کمتر زمان می‌گیرد بلافاصله بدون هیچ برنامه‌ریزی و بدون فکر کردن آن را باید انجام دهیم، بهتر است کار را شروع کنیم و در همان دو دقیقه به اتمام برسانیم. در واقع این "قانون ۲ دقیقه" در اصل نماد یک عدد خیلی کم است و ما را تشویق می‌کند که کار را انجام دهیم؛ ولی اگر کار را شروع کردیم و بیشتر از دو دقیقه مثلا ۷ دقیقه طول کشید مهم نیست، در اصل هدف این است ما کار را ادامه و به پایان برسانیم.

نکته طلایی اول این است که اگر حس می‌کنید کاری فقط دو دقیقه‌ زمان نیاز دارد باید بلافاصله آن را شروع کنید، انجام ندادن یا به وقت دیگر انداختن باعث می‌شود که از یک انسان عمل‌گرا فاصله بگیریم.

آیا کار بزرگ است؟(زمان زیادی برای انجام لازم دارد)

حالت دیگری هم داریم اینکه کار بزرگ و طولانی باشد ؛ مثلا ما می‌خواهیم یک پایان نامه برای دانشگاه خود بنویسیم، برای این کار نیز همچنان "قانون دو دقیقه" قابل استفاده است. به این ترتیب که بخش کوچکی از آن کار بزرگ را انتخاب کنید که احتمالا حدود 4-5 دقیقه بیشتر طول نکشد و فقط به آن بخش کوچک شده فکر کنید و آن را شروع کنید.

مثلا ما می‌خواهیم پایان نامه بنویسیم از یه سرچ ساده برای پیدا کردن اسم شروع می کنیم یا مثلاً خیلی ساده یک فهرست می نویسیم. دفعه بعد نیز مجدد می‌توانیم یک، دو دقیقه بیشتری اختصاص دهیم و چند پیشنهاد از خودمان بنویسیم که بعدا آن‌ها را بررسی کنیم.

بنابراین حتی اگر کار ما خیلی پیجیده، سخت و طولانی است بلافاصله یک قطعه خیلی خیلی کوچک در حد چند دقیقه از آن ماموریت را انتخاب کنید و کار را شروع ‌کنید و فقط به این فکر کنید که آن کار را به اتمام برسانید.

این که یک کار حتی کوچک را به پایان می‌رسانیم یک حس خوب و موفقیت در ما ایجاد خواهد کردو ما را ترغیب می‌کند که بدون معطلی کار بعدی اما کوچک را هم انجام دهیم و شاید شما با این قصد که دو دقیقه از کار پایان نامه را انجام دهید پشت کامپیوتر می‌نشینید و می‌بینید که یک ساعت گذشت و خیلی از کار پیشرفته باشد. بنابراین این قانون هم در کارهای کوچک و هم در انجام کارهای بزرگ کاربرد دارد.

بهانه نیاورید و شروع کنید!

تنها نکته مهم و ارزشمند این روش فقط و فقط این است که بلند شوید و کار را شروع کنید حتی اگر فقط 2 دقیقه از کار را انجام دهید. شاید جالب باشد که بدانید وقتی یک موشک به فضا پرتاب می‌شود بیش از ۹۰% سوخت در همان چند ثانیه اول مصرف می‌شود! چون از یک حالت بدون حرکت و شتاب، موشک باید به یک شتاب خیلی بالا برسد و طبیعی است که بعد از اینکه سرعت گرفت دیگر انرژی کمتری مصرف می‌شود.

پس همین الان کارها را کوچک کنید اما انجام دهید تا بعد از مدتی شما هم فرد عمل‌گرایی باشید و دستاوردهای زیادی را کسب کنید

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها