خبرهای داغ
کدخبر: ۱۱۴۰۳
تاریخ خبر:

بررسی هوش مصنوعی گوگل بارد؛ از پشتیانی زبان فارسی تا رقابت با Chat GPT

به تازگی هوش مصنوعی گوگل با نام google Bard از زبان فارسی هم پشتیبانی می‌کند و کاربران می‌توانند همانند چت جی‌پی‌تی به زبان فارسی از آن استفاده کنند.

بررسی هوش مصنوعی گوگل بارد؛ از پشتیانی زبان فارسی تا رقابت با Chat GPT

هوش مصنوعی در حال تکامل است و شرکت‌‌های مختلف هر روز ابزار جدید یا نمونه جدیدی از آن را ارائه می‌دهند. پس از انتشار Chat GPT توسط شرکت open AI، گوگل هم در واکنش نسخه متنی google Bard را منتشر کرد. گوگل بارد مثل تمام ابزارهای دیگر گوگل تلاش دارد که بهترین در نوع خود باشد و البته پاسخی بود به چت جی‌پی‌تی. البته هوش مصنوعی مایکروسافت هم با نام bing chat منتشر شده است که به نظر می‌رسد نسبت به رقیب خود، فعلا عقب‌تر باشد.

گوگل بارد پیش از این از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کرد، اما به تازگی زبان فارسی را هم اضافه کرده است تا کاربران بتوانند به فارسی با او گفتگو کنند.

روش کار با گوگل بارد

گوگل بارد هم به عنوان یک مدل زبانی به نوعی طراحی شده است که کاربران بتوانند با او گفتگو کنند. کاربر با ورود به سایت  bard.google.com ، متن خود را در باکس مشخص شده می‌نویسد و گوگل بارد به او پاسخ می‌دهد. برای استفاده از گوگ بارد ابتدا وارد سایت گوگل بارد bard.google.co شوید. در این صفحه دکمه «Try Bard» را بزنید. توجه کنید که برای استفاده از بارد باید یک حساب کاربری گوگل تایید شده برای کاربر بالای ۱۸ سال داشته باشید. حالا باید «شرایط استفاده از خدمات» (Terms of service) گوگل بارد را مطالعه و تایید کنید. برای این کار ابتدا دکمه «More» و سپس «I Agree» را بزنید. به همین سادگی، کار تمام می‌شود و کافی است دکمه «Continue» را انتخاب کنید تا وارد صفحه استفاده از گوگل بارد شوید. البته گوگل بارد هم مانند chat GPT بر روی IP ایران بسته است و برای استفاده از آن باید از برنامه‌های تغییر IP‌ استفاده کرد.

پس از طی این مراحل شما وارد گوگل بارد شده‌اید و در آنجا می‌توانید پرسش خود را مطرح کنید. پس از پاسخ گوگل بارد، کاربر می‌تواند با متن گوگل بارد را کپی یا به صورت مستقیم در پلتفرم‌های دیگر بازنشر کند و حتی به آن امتیاز بدهد.

در حال حاضر، گوگل بارد به شدت وابسته به متن است اما در آینده نزدیک به لطف قابلیت‌های چند حالته PaLM 2، این مورد تغییر خواهد کرد. یعنی به زودی می‌توانید تصاویر مختلف را به این چت بات بدهید تا بررسی و آزمایش کند. به علاوه بارد نیز می‌تواند تصاویر مختلف را تولید کرده و از عکس و ویدیو در پاسخ‌های خود کمک بگیرد.

گوگل بارد - google Bard

تفاوت google Bard و Chat GPT

ChatGPT ارزش بسیار بیشتری از یک چت بات هوشمند دارد. می‌شود آن را به چشم بستری دید که در ترکیب با هرچیزی، از جست‌وجوگر بینگ گرفته تا افزونه‌های سایت‌ها، به خوبی ظاهر شده است. البته فراموش نکنید که ChatGPT یک اپ رسمی نیز دارد. این برنامه فعلا فقط برای کاربران «iOS» در ایالات متحده آمریکا در دسترس است اما به زودی در سراسر جهان و برای کاربران اندروید نیز قابل استفاده خواهد بود.

این درحالی است که بارد در مرحله آزمایشی خود، تنها کاربرد مختصری دارد اما در مسیر تغییر و پیشرفت نیز قرار گرفته است. با کمک گرفتن از مدل زبانی PaLM 2، قابلیت‌های چند حالتی درست مانند GPT-4 نیز به آن اضافه شده‌اند. گوگل همچنین اکستنشن یا افزونه بارد را نیز ارائه کرده است که امکان ترکیب برنامه‌های دیگر مانند جیمیل و «Adobe Firefly» با بارد را فراهم می‌کند.

گوگل بارد - google Bard

از نظر کیفیت پاسخ‌های ارائه شده نیز آزمایشات مختلفی بین این دو چت بات انجام شده است تا مشخص شود کدام یک از آن‌ها در زمینه موضوعات مختلف، هوشمندانه‌تر عمل می‌کند. در نهایت به طرز جالبی هر دو ربات، رقابت تنگانگی دارند. اما می‌شود اینطور گفت که بارد محتوا و جزئیات مرتبط بیشتری را در پاسخ‌های خود ارائه می‌دهد.

در حال حاضر گوگل بارد کاملا رایگان و برای استفاده آزاد است. البته کمی عجیب است اگر گوگل برای استفاده از نسخه مخصوص کاربران معمولی، هزینه‌ای دریافت کند. اما با توجه به اینکه استفاده از نسخه «ChatGPT Plus» با خرید اشتراک از مایکروسافت و پشتیبانی Open Ai وجود دارد، احتمال پولی شدن بارد نیز چندان دور از انتظار نیست.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها