خبرهای داغ
کدخبر: ۸۵۱
تاریخ خبر:

ساخت سامانه دانش‌بنیان برای امداد جاده‌ای

سامانه ژئواینفورماتیک به کمک سازمان امداد و نجات هلال احمرمی‌آید

محصولی ایران‌ساخت تولید شد تا عملکرد نیروهای امدادی در مواقع بروز پدیده‌های جوی بهبود و ارتقا یابد.

سامانه ژئواینفورماتیک به کمک سازمان امداد و نجات هلال احمرمی‌آید

سامانه ژئواینفورماتیک هواشناسی محصولی دانش‌بنیان است که مخاطب اصلی آن سازمان امداد و نجات هلال احمر کشور است تا برای بررسی شرایط آب و هوا و ارتقای عملکرد اقدامات امداد و نجات به کار می‌آید. این محصول توسط شرکت کاوش سپهر لوتوس به تولید رسیده است.

در طراحی این سامانه به سه نکته اصلی «ارائه داده برای تمامی نقاط جمعیتی قابل ملاحظه»، «محاسبه ریسک ناشی از پدیده های مختلف جوی و اطلاع رسانی به نیروهای امدادی» و در نهایت «دقت در مشخص کردن ابعاد وقوع پدیده‌های مختلف جوی» توجه شده است. در طراحی آن؛ هشت پدیده‌ای که بر اساس اقلیم کشور می‌توانند خسارت‌های مالی و جانی زیادی در پی داشته باشند، مورد توجه قرار گرفته است تا قبل و هنگام وقوع حادثه، اطلاع رسانی برای اقدامات مناسب و به موقع صورت گیرد.

به این ترتیب می توان برای هر منطقه حتی در حد بخش، برای بازه های زمانی مختلف به پیش بینی ریسک پدیده های مختلف و شدت و نتایج محتمل آن دسترسی داشت و در مواقعی که قابلیت پیشگیری وجود دارد اقدامات ضروری انجام می شود.

رویدادهای مرتبط با آب و هوا بعد از تصادفات جاده‌ای مهم‌ترین عامل درگیری نیروهای امدادی در طول سال و در بیشتر نقاط کشور هستند. از آنجا که ۲۵ درصد تصادفات جاده‌ای نیز بر اثر عوامل جوی رخ می‌دهد، بنابراین اطلاعات دقیق محلی و هوشمند از وضعیت آب و هوا و ریسک های مرتبط با آن، یک ضرورت برای نیروهای سازمان امداد و نجات هلال احمر به حساب می‌آید.

براساس اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، این محصول دانش‌بنیان با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته به مرحله تجاری سازی رسیده است.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها