خبرهای داغ
کدخبر: ۱۳۹۰۴
تاریخ خبر:

دارویی که از سکته دوباره پیشگیری می‌کند؛ اما به آن توجه نمی‌کنید!

نتیجه پژوهشی تازه نشان می‌دهد که کمتر از ۴۰ درصد افرادی که دچار حمله قلبی یا سکته مغزی شده‌اند روزانه آسپرین مصرف می‌کنند این در حالیست که آن دارو می‌تواند به پیشگیری از وقوع حمله قلبی مجدد کمک کند.

دارویی که از سکته دوباره پیشگیری می‌کند؛ اما به آن توجه نمی‌کنید!

آسپرین می‌تواند به جلوگیری از بروز حمله قلبی یا سکته مغزی دوم کمک کند. با این وجود، نتیجه مطالعه‌ای تازه نشان می‌دهد که کم‌تر از نیمی از افرادی که پیش‌تر دچار سکته مغزی یا حمله قلبی شده اند از این دارو استفاده می‌کنند.

به گزارش فرارو به نقل از واشنگتن پست، محققان نظرسنجی‌های بهداشتی از ۵۱ کشور را از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰ میلادی مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و دریافتند که مصرف آسپرین پس از دچار شدن به حملات قلبی و عروقی از حدود ۱۷ درصد در کشور‌های کم درآمد تا حدود ۶۵ درصد در کشور‌های با درآمد بالا متغیر بوده است. نتایج این پژوهش در نشریه JAMA منتشر شده است.

"سانگ گون یو" یکی از همکاران بخش بیماری‌های قلبی عروقی در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس و نویسنده اصلی مقاله مرتبط با این پژوهش می‌گوید: "محققان به این نتیجه رسیدند که به طور کلی تعداد بسیار کمی از مردم در سراسر جهان  تنها در حدود ۴۰ درصد برای پیشگیری ثانویه از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و حملات قلبی آسپرین مصرف می‌کنند".

یو می‌افزاید: "مصرف پایین آسپرین در میان این جمعیت از مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی باید زنگ‌های خطر را به صدا درآورد. برای کاهش چشمگیر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و پیامد‌های آن که عامل اصلی مرگ و میر در جهان محسوب می‌شود باید کار‌های زیادی صورت گیرد".

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت سالانه حدود ۱۷.۹ میلیون نفر در جهان بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی جان خود را از دست می‌دهند. پزشکان برای سالیان متمادی توصیه می‌کردند افراد میانسال و مسن‌تر روزانه یک آسپرین با دوز پایین مصرف کنند تا از اولین حمله قلبی جلوگیری کنند. با این وجود، کارگروه خدمات پیشگیران ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ میلادی این توصیه را لغو کرد و اعلام نمود بود که پزشکان دیگر نباید به طور معمول آسپرین را برای پیشگیری اولیه تجویز کنند، زیرا خطر عوارض جانبی بیش‌تر از فواید آن است.

"نیل شوارتز" استاد بالینی عصب شناسی در دانشگاه استنفورد که در پژوهش احیر نقشی نداشته می‌گوید: "در بیمارانی که در معرض خطر بالاتری قرار ندارند و در افرادی که مبتلا به دیابت یا فشار خون بالا نیستند و هرگز یک حمله قلبی و عروقی را تجربه نکرده اند خطر هر چند اندک مصرف آسپرین ممکن است بیش از فواید آن باشد".

با این وجود، این توصیه برای افرادی که پیش‌تر آسپرین را به امید پیشگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی دوم به صورت روزانه مصرف می‌کردند صدق نمی‌کرد. آسپرین که یک داروی ضد پلاکت است به جلوگیری از تشکیل لخته‌های خون در شریان‌ها کمک می‌کند و ممکن است خطر  وقوع حمله قلبی و عروقی دوم را کاهش دهد.

تحقیقات نشان می‌دهند که از هر ۵ نفری که دچار حمله قلبی شده اند ۱ نفر ظرف مدت پنج سال بار دیگر دچار حمله قلبی می‌شود و از هر ۴ نفری که سکته مغزی کرده اند ۱ نفر سکته مغزی را دوباره تجربه می‌کند. متخصصان می‌گویند برخی از بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی نامزد‌های مناسبی برای درمان با آسپرین نیستند مانند افرادی که در معرض افزایش خطر خونریزی به ویژه خونریزی در مغز قرار دارند. آنان توصیه می‌کنند که افراد پیش از آغاز درمان روزانه با آسپرین با پزشک خود مشورت کنند.

آسپرین کمتر استفاده می‌شود

سوالاتی در مورد فواید و خطرات مصرف روزانه آسپرین برای پیشگیری از اولین حمله قلبی یا سکته مغزی به ویژه برای افرادی که در معرض خطر نیستند می‌تواند باعث نگرانی افرادی شود که برای کاهش خطر عود مجدد یک رویداد قلبی برای شان آسپرین تجویز شده است.

"مارتا گولاتی" متخصص قلب و رئیس انجمن قلب و عروق پیشگیرانه آمریکا می‌گوید: "در نتیجه چنین نگرانی‌هایی بیمارانی که پیش‌تر سابقه حمله قلبی یا سکته معزی داشته اند به طور ناگهانی مصرف آسپرین را قطع می‌کنند. گاهی اوقات آنان احساس خوبی دارند و فکر نمی‌کنند نیازی به مصرف اسپرین داشته باشند. این در حالیست که آنان به ضرر سلامتی خود عمل می‌کنند".

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها