خبرهای داغ
کدخبر: ۱۴۵۶۹
تاریخ خبر:

بدن چگونه در خواب متوجه می‌شود که زمان دفع ادرار است؟

در برخی موارد خواب عمیق یا اختلالات خواب بیدار شدن برای دفع ادرار را سخت‌تر می‌کند.

بدن چگونه در خواب متوجه می‌شود که زمان دفع ادرار است؟

بدن مایعات اضافی را که در طول روز مصرف می‌کنیم به شکل ادرار دفع می‌کند. این روند با ذخیره مایعات در مثانه و فرمان مغز برای تخلیه آن در زمان مناسب اتفاق می‌افتد. اما به راستی زمانی که در خوابیم، بدن چگونه متوجه می‌شود که زمان دفع ادرار است؟

به گزارش کانورسیشن، در خواب بودن بدن نشانه قطع شدن فعالیت‌ها در آن نیست. فرآیندهای مداوم مانند تنفس، هضم و ادرار کردن، هنوز زمانی که شما خوابید، در حال انجام شدن است. مثانه و مغز با هم کار می‌کنند تا بدانند با آن لیوان بزرگ آبی که قبل از خواب نوشیده‌اید چه کار کنید.

استفاده روزانه از دستشویی برای بسیاری از افراد عادی است، بنابراین توجه خیلی زیادی به آن نمی‌شود. اما درک چگونگی هماهنگی مغز و مثانه در شب حائز اهمیت است.

چگونگی عملکرد مغز و مثانه برای دفع ادرار

مثانه دو وظیفه اصلی دارد: ذخیره‌سازی ایمن ادرار و تخلیه درست آن. با وجود ساده بودن این دو کار، هماهنگی پیچیده‌ ماهیچه‌ها و اعصاب برای آن مورد نیاز است که مغز بر عهده می‌گیرد.

در نوزادان و کودکان خردسال، مثانه دارای رفلکس است، به این معنی که به‌طور خودکار می‌داند که چه زمانی باید به ماهیچه‌ها فشار آورد تا ادرار تخلیه شود.

از آنجایی که نوزادان نمی‌توانند آگاهانه این موضوع را کنترل کنند، معمولا پوشک می‌پوشند. اما همزمان با رشد کودکان، ماهیچه‌ها و اعصاب مثانه نیز رشد می‌کنند و به کودک کنترل بیشتری بر مثانه می‌دهد.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها