خبرهای داغ
کدخبر: ۱۴۸۵۸
تاریخ خبر:

صبحانه مفید برای دانش‌آموزان، چرا و چگونه؟

دانش‌آموزان برای داشتن تمرکز، انرژی ذهنی و جسمی نیاز به خوردن صبحانه مقوی و سالم قبل از حضور در مدرسه دارند؛ چرا این وعده مهم است و چه ویژگی‌هایی دارد؟

صبحانه مفید برای دانش‌آموزان، چرا و چگونه؟

پاییز زیبا و ماه مهر از راه رسید تا دوباره شاهد حضور بچه‌ها در مدارس باشیم. حضوری پرشور که در مواردی ممکن است توام با تمرکز و انرژی جسمی و ذهنی کافی برای یادگیری نباشد؛ چرا که  متاسفانه بسیاری از بچه‌ها دقیقه ۹۰ از خواب بیدار می‌شوند؛ نهایت چیزی که بخورند یک لیوان چای است و با عجله راهی مدرسه می‌شوند و به‌همین دلیل زنگ اول را با ضعف و انرژی پایین می‌گذرانند تا در زنگ تفریح از بوفه مدرسه کیک و آب میوه پاکتی تهیه کنند. هرچند در ظاهر این خوراکی‌ها شکم یک دانش‌آموز را سیر می‌کند اما انتخاب مناسب و سالمی نخواهد بود. در ادامه با توجه به اهمیت شکل‌گیری عادات درست تغذیه‌ای و داشتن انرژی کافی، از اهمیت وعده صبحانه برای دانش‌آموزان و ویژگی‌های یک صبحانه خوب می‌گوییم.

  درک بهتر مفاهیم درسی

افراد باهوشصبحانه جزو وعده‌های مهم در رژیم غذایی کودکان است و نخوردن آن باعث می‌شود کودکان انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های روزانه و رشد کافی را از دست بدهند. متاسفانه این روزها با توجه به مشغله زیاد پدر و مادرها، خوردن صبحانه سرپایی و عجله‌ای برای خانواده‌ها امری طبیعی شده و دیگر خبری از نان تازه‌ای نیست که پدرها یا یکی از بچه‌ها برای وعده صبحانه تهیه می‌کردند. نان هم که نباشد امیدی به صرف صبحانه نیست. به همین دلیل است که بسیاری از کودکان میل و اشتهای خود را برای خوردن صبحانه از دست داده‌اند. بد نیست بدانید کودکانی که قبل از رفتن به مدرسه، صبحانه می‌خورند نسبت به کودکان دیگر، عملکرد بهتری دارند. این کودکان همچنین برای درک مفاهیم، توجه و تمرکز بیشتری از خود نشان می‌دهند.

  پیامدهای نخوردن صبحانه

دانش آموز

با توجه به متابولیسم بالای کودکان، گلوکز با سرعت بیشتری در بدن کودکان سوزانده می‌شود. بر این اساس لازم است بچه‌ها، قبل از رفتن به مدرسه برای حفظ قدرت توجه و تمرکز بیشتر، صبحانه کامل و سالمی را میل کنند. کودکان همواره در حال رشد هستند و مطمئناً نخوردن صبحانه باعث می‌شود مغز کودک انرژی لازم را برای انجام فعالیت‌های روزانه خود نداشته باشد. کودکانی که تمایلی به خوردن صبحانه ندارند، در کلاس درس تمرکز کمتری دارند و حافظه آن‌ها کندتر است. بنابراین احتمال این که در حل تکالیف درسی دچار اشتباه شوند، خیلی بیشتر است. از طرفی خوردن صبحانه سالم برای کودکان مدرسه‌ای باعث کاهش استرس و افسردگی، بهبود خلق‌وخو و پیشگیری از اضافه وزن و چاقی   می‌شود.

  صبحانه کودک باید شامل چه مواد مغذی باشد؟

صبحانهبهترین صبحانه برای کودکان، صبحانه‌ای است که از پروتئین، کلسیم، کربوهیدرات، ویتامین‌ها، فیبر و همچنین چربی‌های سالم تشکیل شده باشد. بر این اساس بهتر است در فهرست صبحانه کودکان از مواد غذایی مانند لبنیات، سبزیجات، میوه‌ها و غلات استفاده کرد. تخم مرغ و انواع مغزیجات هم تأمین کننده پروتئین در صبحانه کودکان هستند.

  چطور بچه‌ها را ترغیب کنیم؟

صبحانههمان‌طور که گفتیم صبحانه مهم‌ترین وعده برای همه و به‌خصوص دانش‌آموزان است. با این حساب بهتر است اولاً خود والدین اهل خوردن صبحانه باشند، اگر تکاپو در خانه به‌موقع شروع شود و بچه والدین را ببیند که با نشاط در حال خوردن صبحانه هستند به آن علاقه‌مند می‌شود. اما اگر همه اعضای خانواده دیر بیدار شوند و در زمان کوتاهی بخواهند صبحانه را با گزینه محدود، نان بسته ای و ... میل کنند کودک هم رغبتی به صرف آن ندارد. از طرفی بهتر است با توجه به ذائقه فرزندتان از بین گزینه‌های ممکن، برنامه‌ای را ترتیب بدهید که کمک کند این وعده غذایی تکراری نباشد.    

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها