خبرهای داغ
کدخبر: ۴۱۰۷
تاریخ خبر:

نکات طلایی برای نگهداری از سبزه عید

مراقبت از سبزه عید، سین سوم هفت سین، اهمیت بالایی برای ما ایرانیان دارد. وجود این سین در سنت ما، نشانگر زندگی و پیوند انسان با طبیعت است و نگه‌داشتن آن تا روز سیزده‌به‌در، ترفندهای خاصی نیاز دارد. چه سبزه عید را از بازار خریده و چه خودتان این سبزه را پرورش داده باشید، بهتر است فکری به حال نگهداری از سبزه عید کنید و آن را سالم و تازه نگه دارید.

نکات طلایی برای نگهداری از سبزه عید

این گیاه زیبا در کنار دیگر اجزاء سفره هفت سین، زیبایی خاصی دارد و تازگی را به سفره هفت سین می‌بخشد. پس بهتر است در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید تا سالی پربار و شاداب را آغاز کنید؛ اما سوال اساسی این است که چه کار کنیم سبزه عید خراب نشود؟

نکاتی در مورد کاشت سبزه عید

قبل از این‌که راه‌های مراقبت از سبزه عید را برای شما بازگو کنیم، بهتر است نکات کاشت آن را که در ماندگاری‌اش تاثیر دارد، بدانید. اولین نکته این است که بذرهای عدس، گندم، لوبیا، نخود و ماش،  غلاتی هستند که می‌توانید با آن سبزه درست کنید.

هر کدام از این غلات، زمان کاشت متفاوتی دارند و بهترین زمان سبزشدنشان متفاوت است. به‌طور مثال، بهتر است ماش را دو هفته قبل از عید و حدود ۱۸ اسفند، گندم را ۲۰ روز قبل از عید و عدس را دو هفته قبل از عید بکارید. در واقع زمان مناسب کاشت سبزه، روی ماندگاری آن تاثیر دارد و بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید.

نکات طلایی برای داشتن سبزه شاداب

داشتن سبزه‌ای شادب و تازه، کار سختی نیست و باید نکات خاصی را برای نگهداری آن رعایت کنید. رعایت این نکات برای جلوگیری از خراب‌شدن سبزه و تازه‌ماندن آن‌ها ضروری‌ست و اگر می‌خواهید تا سیزده‌به‌در سبزه سالمی داشته باشید، باید چند مورد را در هنگام کاشت سبزه و پس از آن رعایت کنید.

میزان آب دهی به سبزه عید

میزان آب‌دادن به سبزه عید نباید زیاد باشد. بهتر است از گرفتن سبزه زیر شیر آب خودداری کنید. آب‌دادن بیش از حد به سبزه، باعث خراب‌شدن آن خواهد شد. برای آب‌دادن به سبزه از اسپری یا آبپاش استفاده کنید و روی آن بپاشید.

نکته دیگری که در مورد میزان آب باید رعایت کنید، دمای آن است. آب خیلی گرم یا خیلی سرد مناسب سبزه نیست و باید از آب لوله کشی با دمای متوسط برای آب‌دادن استفاده کنید. آب را با آبپاش یا اسپری روی ساقه سبزه بپاشید و این کار را از قسمتی انجام دهید که ساقه‌ها کج نشوند.

جلوگیری از کپک زدن

یکی از نکاتی که باید برای مراقبت از سبزه عید رعایت کنید، میزان آبیاری‌ست. اگر بیش از حد به سبزه آب دهید، کپک می‌زند. همان‌طور که گفتیم، با آبپاش یا اسپری میزان آب را کنترل کنید و فقط به ساقه‌های سبزه آب دهید.

جلوگیری از زرد شدن سبزه عید

قرارگرفتن بیش از حد سبزه عید در معرض نور خورشید، یکی از عواملی‌ست که باعث زردشدن آن می‌شود. برای جلوگیری از زردشدن سبزه عید در طول روز، سبزه‌ها را در فضای باز بگذارید تا نور مستقیم خورشید به آن بتابد؛ اما به زمان آن دقت کنید تا زرد و پلاسیده نشود.

چگونه سبزه پرپشتی داشته باشیم؟

قرارگرفتن در معرض نور خورشید باعث رشد سریع و پرپشتی سبزه خواهد شد. همچنین اگر در مرحله کاشت از مقدار حبوبات بیشتری استفاده کنید، سبزه پرپشت‌تری خواهید داشت. دقت کنید که شب‌ها سبزه را در محیطی خنک نگه دارید تا بیش از حد رشد نکند.

بهترین بذرها برای کاشت سبزه عید چیست؟

بذرهای زیادی وجود دارند که می‌توانید با آن‌ها سبزه عید درست کنید. ارزان‌ترین و راحت‌ترین بذر، گندم است. بعد از گندم، کاشت با بذرهای عدس و ماش می‌تواند سبزه زیبا و شادابی به شما دهد. برای داشتن مدلی متفاوت که ماندگاری بالایی داشته باشد و بعد از عید هم تازه بماند، از بذرهای ریحان، نعناع، تربچه و شنبلیله استفاده کنید. از دیگر مواردی که برای کاشت سبزه عید بهترین هستند، دانه پرتقال، لیمو و نارنج است که بسیار زیبا و متفاوت هستند و عطر دلنشینی دارند.

 نکات تکمیلی مراقبت از سبزه عید

یکی از نکاتی که در مراقبت از سبزه عید باید رعایت کنید، تهیه‌کردن بذر سالم و تازه است. بذری که کهنه باشد، به‌خوبی رشد نمی‌کند و سبز نمی‌شود.

به‌موقع‌کاشتن بذرها، از دیگر نکات مهم ماندگاری آن است. بهتر است بذرها را در زمان مناسبی بکارید. اگر این کار را زود انجام دهید، سبزه بیش از حد رشد می‌کند و ممکن است خراب شود.

از دیگر نکات مراقبت از سبزه عید، جنس ظرف آن است. توصیه می‌شود سبزه عید را در ظروف سفالی نگه دارید تا زود خراب نشود و ماندگاری بیشتری داشته باشد. ظرف فلزی و پلاستیکی برای کاشت مناسب نیست و بهترین ظروف برای نگهداری از سبزه عید، سفالی یا چینی است.

توجه به مقدار دانه متناسب با ظرف، یکی دیگر از نکات مهم در مراقبت از سبزه عید است. مقدار بذر باید با اندازه ظرف هماهنگ باشد و بذرها باید به‌صورت یکدست و مساوی در ظرف پخش شوند.

مقدار نور و دما را کنترل کنید. بهترین دما برای نگهداری از سبزه عید، دمای معتدل است. قراردادن سبزه عید در مکانی بسیار سرد یا بسیار گرم، باعث خراب‌شدن آن می‌شود.

در طول روز سبزه را در فضای باز قرار دهید و هنگام شب آن را به داخل خانه انتقال دهید. قرارگرفتن سبزه در معرض نور غیر مستقیم خورشید، باعث زرد یا پلاسیده‌شدن آن خواهد شد.

جمع‌بندی مطالب

حالا که با انواع روش‌های مراقبت از سبزه عید آشنا شدید، پاسخ‌دادن به سوال “چه کار کنیم سبزه عید خراب نشود“ آسان‌تر است. شما می‌توانید با رعایت نکاتی آسان و ساده، مثل آبیاری یا میزان نور، سبزه عید خود را به‌خوبی نگهداری کنید. اگر هم سبزه را از بیرون تهیه می‌کنید، بهتر است ظروف سفالی را انتخاب کنید و در آبیاری آن دقت زیادی به‌خرج دهید.

به‌طور کلی مراقبت از سبزه عید کار پیچیده و زمان‌بری نیست و نگران ماندگاری آن تا روز سیزده‌به‌در نباشید. ما در اسنپ مارکت تلاش کردیم تمام نکات طلایی و تاثیرگذار جهت ماندگاری طولانی‌مدت سبزه عید را برای شما بازگو کنیم. شما چه روش دیگری برای مراقبت از سبزه عید پیشنهاد می‌دهید؟ به نظر شما کاشت سبزه عید بهتر است یا خرید آن از بازار؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها