خبرهای داغ
کدخبر: ۲۲۱۶۷
تاریخ خبر:

چرا باید سریال افعی تهران را تماشا کرد؟ چرا نباید سریال افعی تهران را تماشا کرد؟

سریال افعی تهران به کارگردانی سامان مقدم و بازی پیمان معادی و سحر دولتشاهی این روزهای از شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود.

چرا باید سریال افعی تهران را تماشا کرد؟ چرا نباید سریال افعی تهران را تماشا کرد؟

سریال «افعی تهران» از جدیدترین محصولات شبکه نمایش خانگی است که روز چهارشنبه گذشته قسمت اول آن منتشر شد. کارگردان این سریال و ترکیب بازیگران آن، بیننده را ترغیب می‌کند که این سریال را پیگیری کند. 

افعی تهران؛ طلوعی در تاریکی

چرا باید «افعی تهران» را تماشا کنیم؟

۱. شخصیت‌های قسمت اول، به‌خوبی معرفی می‌شوند و هر کدام ویژگی‌ها و رازهای خاص خود را دارند. بازیگران نیز به‌خوبی در نقش‌های خود فرو رفته‌اند و به‌خصوص پیمان معادی در نقش کامران، کارگردانی که درگیر یک ماجرای جنایی می‌شود، بازی درخشانی ارائه می‌دهد. فضا، به‌خوبی حس تاریکی و رمزآلود بودن داستان را به مخاطب القا می‌کند. استفاده از موسیقی متن مناسب و فیلمبرداری باکیفیت، به این امر کمک شایانی کرده است. سریال با طرح یک معما، مخاطب را کنجکاو می‌کند و او را به دنبال کشف راز قتل و اتفاقات بعدی داستان می‌کشاند.

۲. نخستین قسمت افعی تهران، بالاتر از آن‌چه تصور می‌شد، ظاهر شد. داستان، سوپاپ اطمینان خود را از هم‌اکنون کشیده و خود را درگیر حشو و بزرگ‌نمایی‌های معمول فصل افتتاحیه نکرد. حال آن‌که طبق رسم معمول، افتتاحیه سریال‌ها با حادثه‌ای گل‌درشت مواجه است تا زمینه ترغیب کذایی مخاطب فراهم آمده و در ادامه، با فروکش کردن داستان، زمینه‌های نارضایتی مخاطب فراهم می‌شود اما آنچه در افعی تهران دیده شد، حرکت بر روی دور ثابتی از روایت‌گری است که می‌تواند با عطف‌های خود، مخاطب را مشتاق نگه‌دارد.

۳. ساختار منتظم روایی، برگ برنده این سریال است. سریال از دریچه روایی پیش‌برنده‌ای به داستان ورود کرده است. هم خلاقیت‌های بصری و تدوینی مکرری را در پیشگاه مخاطب قرار می‌دهد و هم با توجه به تعدد فضاهای روایی و شخصیت‌هایی که در توالی یکدیگر تعریف می‌شوند، می‌تواند علاوه بر جذابیت بهتر، ساختار استانداردی را به نسبت نمونه‌های رایج جهانی حفظ کند. فارغ از این پارامترهایی که عنوان شد، سریال در قسمت نخست خود، در فیلمبرداری و موسیقی نیز موفق عمل کرده است. بازی معادی، پردازش‌شده است. آگاهانه وارد چنین پروسه‌ پرچالشی شده و توانسته در همین قسمت نخست، تجربه متفاوتی از بازی خود را به نمایش بگذارد.دیالوگ‌ها، طبیعی و باورپذیر هستند و به پیشبرد داستان کمک می‌کنند. سالور در خلق شخصیت‌های فیلم‌های خود دقت نظر بالایی دارد و شخصیت‌هایش عمق و ظرافت دارند.

سریال افعی تهران

 افعی تهران؛ نواقصی که زود دیده شد

چرا نباید «افعی تهران» را تماشا کنیم؟

۱. سریال درباره یک منتقد و نویسنده است، نقش آقای منتقد را پیمان معادی بازی می‌کند، به هر حال دنیای اهالی هنر و جنس دغدغه‌های آنها شاید برای عموم مردم جذاب نباشد. این که یک نویسنده بیست سال موفق نشده فیلمنامه‌اش را بنویسد یک دغدغه همه‌پسند نیست، باید دید آیا سامان مقدم موفق می‌شود این دغدغه را طوری عرضه کند که مخاطبان زیادی با آن ارتباط بگیرند.

۲. تاریخ عرضه سریال در شلوغی‌های اسفند، شاید کمی بدسلیقگی پشتش باشد، مردم در این روزها یا درگیر نوروزند و یا برنامه سفر می‌چینند یا درگیر خانه تکانی هستند. خرید شب عید و مسائلی از این دست احتمالا تمکرز کافی برای پیگیری سریال‌ها نمیگذارد، شاید هم این گمانه بی ربط و پرت و پلا باشد، اما اگر افعی تهران همزمان با آغاز نوروز عرضه می‌شد شاید در جذب مخاطب می‌توانست موفق تر باشد البته برای این حرف‌ها زود است باید بگذاریم یکی دو هفته دیگر از عرضه سریال بگذرد تا میزان مخاطب آن را بشود درست‌تر رصد کرد.

۳. جنس داستان گویی در قسمت اول سریال به گونه ای است که خیلی حرکت ندارد، البته اتفاقات به اندازه افتاد، اما ماهیت کلی چنین سوژه‌ای می‌تواند کند باشد، این ضعف با آن ضعف اولی که در بالا آوردیم می‌تواند در دل همدیگر باشد، اما با همه اینها برای سوژه این چنین باید حرکت بیشتر در فیلمنامه داشت که مخاطب احیانا خسته نشود، نمایش احوالات درونی و ترسیم یک فضای انتزاعی لزوما نم‌یتواند امر جذابی برای مخاطب عام باشد، مهم شاید این است که این احوالات را چگونه تبدیل به حرکت در فیلمنامه کنند.

واکنش کاربران در این خصوص را بخوانید:

* مستانه پس از تماشای قسمت اول «افعی تهران» پیش‌بینی کرد: افعی تهران رو دیدم، احتمالا پیمان معادی قاتله.

* اکانت توئیتری «پسر خوب» نوشت: موقع دیدن سریال افعی تهران، سکانسایی که سحر دولتشاهی بازی میکنه رو باید چندبار ببینم تا بفهمم. این اولین گاف سریال است.

* نسرین اما در ستایش «افعی تهران» می‌نویسد: خیلی دوست دارم این سریال رو. پیمان معادی و سحر دولتشاهی کنار هم ترکیبی از کاریزماتیک‌ترین و حرفه‌ای ترینا. قطعا ارزش دیدن خواهد داشت.

* میعاد هم در نقش منتقد این سریال ظاهر شد و توئیت زد: با "افعی تهران" حال نکردم بس که بازیاشون رومخ و مصنوعی بود.

* هیوا هم در تکمیل نقد میعاد نظر داد: قسمت اول افعی تهران رو دیدم. اول اینکه که کاش کارگردان یه دو تا کات بیشتر میداد و یه بازی خوب از این بازیگرای قدر میگرفت. دوم اینکه کاش برای نوشتن فیلنامه  کمی تحقیق میکردن!

* مینو خود را فن سحر دولتشاهی معرفی کرد و در وصف بازی او در سریال افعی تهران می‌گو‌ید: سحر دولتشاهی انقدر جذابه تو سریال افعی تهران که به خود سریال نمیتونم توجه کنم.

* حساب کاربری «منتقد آگاه» هم با انتقاد از سریال افعی تهران در توئیتر خود نوشت: از پیمان معادی بعید بود افعی تهران مزخرفه، فیلنامه فهیمه رحیمی طور!  کارگردانی و فیلمبرداری که دیگه نمی‌گم چه فاجعه‌ای بود!

* واکنش آخر به پخش اولین قسمت از سریال «افعی تهران» متعلق است به اکانت توئیتری «داش لوتی» که به تعریف و تمجید پرشوری از این سریال پرداخته است و در اظهارنظری به مخاطبان سریال‌های شبکه خانگی گفته است: بالاخره بعد از مدت‌ها یه سریال خوب دیدیم. افعی تهران با حضور پیمان معادی با نقش آفرینی متفاوت و قوی و بانو سحر دولتشاهی که در تمام حضور خود در شبکه نمایش خانگی عالی ظاهر شده است ارزش تماشا کردن را دارد.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها