جنجال جدید سازمان لیگ؛ تغییر قانونی که به تصویب هیات رئیسه نرسیده است

در شرایطی که هر روز یک جنجال در فوتبال ایران وجود دارد، سازمان لیگ هم یک جنجال جدید به راه انداخته است.

کد خبر: ۴۸
جنجال جدید سازمان لیگ؛ تغییر قانونی که به تصویب هیات رئیسه نرسیده است

به گزارش فوتبال ۳۶۰، جنجالی‌ترین بحث امروز (سه‌شنبه) فوتبال ایران مربوط به اظهارات عجیب سهیل مهدی می‌شود. رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ به این مساله اشاره کرد که در صورت تساوی امتیازات دو تیم، عملکرد آن‌ها در مسابقه رودررو مشخص می‌کند که کدام یک صاحب رتبه بهتری خواهد داشت. اما در شرایط تساوی عملکرد در دو دیدار رفت‌وبرگشت، به جای قانون گل در خانه حریف، تفاضل گل کلی ملاک است. همین بخش دوم بود که تعجب همگان را برانگیخت؛ چرا که به نظر می‌رسید گل زده در خانه حریف، پس از تساوی بودن عملکرد دو تیم در دیدار رودررو مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

تکرار سناریوی لیگ ۲۳ در لیگ ۲۱ و برخورد متفاوت!

در لیگ بیست‌ویکم بود که قانون تفاضل گل برداشته شد و موفقیت در بازی رودررو، ملاک قرار گرفت. همان زمان اعلام شد که در صورت برتری نداشتن تیمی نسبت به دیگری در دو مسابقه رفت‌وبرگشت، گل زده در خانه حریف در اولویت خواهد بود. در آن فصل استقلال و پرسپولیس مثل حالا در کورس قهرمانی بودند و دو مسابقه رودرروی‌شان با تساوی به اتمام رسید. بازی رفت به میزبانی آبی‌پوشان با نتیجه مساوی بدون گل خاتمه یافت و در رقابتی که تیم قرمزپوش میزبان بود، دو تیم به تساوی ۱-۱ رضایت دادند. گل زده استقلال در دیداری که میهمان بود باعث شد تا این تیم با دستِ بالا در دوئل رودررو به لیگ ادامه دهد.

مصوبات باید به تصویب هیات‌رئیسه فدراسیون برسد نه سازمان لیگ!

حالا ولی سهیل مهدی خبر از اصلاح قانون مدنظر می‌دهد. یعنی بازهم بازی رودررو، سنگ محک خواهد بود اما در صورت برتری نداشتن تیمی بر تیم دیگر در نتیجه نهایی، به جای گل زده در خانه حریف، تفاضل گلی ۲ تیم مورد بررسی قرار خواهد گرفت. رسول باختر، کارشناس حقوقی، در گفت‌وگویی در این‌باره گفت: «کلیه مصوبات باید به تصویب هیات‌رئیسه فدراسیون برسد نه سازمان لیگ».

تیم نکونام، متضرر اصلی اصلاح قانون

باتوجه به صحبت‌های مطرح شده توسط رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ و در شرایطی که همچنان این قانون با این شکل جدید باقی بماند، تیم تحت هدایت جواد نکونام متضرر اصلی در صورت تساوی امتیازات خواهد بود. آن‌ها به واسطه گل زده بیش‌تر در خانه پرسپولیس (تساوی ۱-۱ در مسابقه رفت که پرسپولیس میزبان بود) در جدال برگشت با احتیاط بیش از حد بازی کردند تا گلی دریافت نکنند و با یک امتیاز از زمین خارج شوند و دستِ بالا را در دیدار رودررو داشته باشند. حالا ولی مشخص شده که چنین قانونی دیگر وجود خارجی ندارد و تفاضل گل کلی پس از تساوی در ۲ دوئل رفت‌وبرگشت، اهمیت دارد.

استقلال همچنان دستِ بالا را دارد اما...

در حال حاضر استقلال با ۵۰ امتیاز صدرنشین است و پرسپولیس با ۴۹ امتیاز در رده دوم جای دارد. تفاضل گل فعلی آبی‌پوشان ۱۹+ است و شاگردان اوسمار ویرا تفاضل گل ۱۷+ را به‌ثبت رسانده‌اند. باتوجه به فرم بازی ۲ تیم به نظر می‌رسد که جواد نکونام باید کمی از شدت نمایش واکنش‌گرایانه و محتاطانه تیمش کم کند تا در صورت تساوی امتیازات، بازهم نسبت به تیم هجومی‌تر پرسپولیس، در جایگاه بالاتری بایستند. البته که این فرم بازی، چندان مورد توجه نکونام نیست و شاید کارش سخت‌تر خواهد بود.

باتوجه به نزدیکی تیم‌ها و باقی ماندن چند مسابقه رودررو، در پایین جدول هم ممکن است در هفته‌های پایانی قانون بازی رودررو و تفاضل گل اهمیت پیدا کند.

دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    پربحث‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها