خبرهای داغ
کدخبر: ۱۲۲۶
تاریخ خبر:

آلودگی هوا چهارمین علت بروز مرگ‌های زودرس

عباس شاهسونی: آلودگی هوا در حال حاضر نه تنها به عنوان یک موضوع زیست محیطی بلکه به عنوان چهارمین علت مرگ‌های زودرس شناخته می‌شود.

آلودگی هوا چهارمین علت بروز مرگ‌های زودرس

دکتر عباس شاهسونی رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به اینکه آلودگی هوا در حال حاضر نه تنها به عنوان یک موضوع زیست محیطی بلکه به عنوان چهارمین علت مرگ‌های زودرس شناخته می‌شود، تصریح کرد: کیفیت پایین هوا می‌تواند چشم‌ها، بینی و گلو را تحریک کند، باعث تنگی نفس، تشدید آسم و سایر بیماری‌های تنفسی شود و بر سیستم قلبی عروقی تأثیر بگذارد. تنفس هوای آلوده برای مدت طولانی می‌تواند مشکلات جدی‌تری ایجاد کند به شکلی که تخمین زده می‌شود که آلودگی هوا سالانه عامل مرگ زودرس ۷ میلیون نفر در جهان باشد.

لزوم آگاهی از وضعیت هوای روزانه

وی به تشریح نکات ضروری که هنگام مواجهه با هوای آلوده باید بدانیم اشاره کرد و گفت: اولین موردی که در خصوص آلودگی هوا باید بدانیم آگاهی از وضعیت کیفیت هوا است. AQI شاخصی است که برای گزارش روزانه‌ کیفیت هوا به کار می‌رود و به طور ساده با رنگ بندی‌های خاص نشان می‌دهد که هوای اطرافتان چقدر آلوده است و این حد از آلودگی چه اثراتی ممکن است بر سلامتی شما داشته باشد. برای دسترسی به اطلاعات شاخص کیفیت هوا در شهر تهران می‌توانید به سایت شرکت کنترل و کیفیت هوای تهران یا سامانه پایش کیفی هوای کشور مراجعه کنید؛ البته اپلیکیشن موبایلی نیز برای این منظور آماده شده است.

وی باتاکید بر لزوم شناسایی و مراقبت از گروه‌های حساس، اظهار کرد: کودکان، سالمندان و زنان باردار مستعد بیشترین ابتلا به بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا هستند. در این بین افراد دارای بیماری‌های قلبی و عروقی، تنفسی و آسم نیز بسیار آسیب پذیر هستند. در واقع ژنتیک فرد، بیماری‌های زمینه‌ای و تغذیه نیز بر حساسیت فرد به آلودگی هوا تأثیر گذار است.

توصیه‌های وزارت بهداشت را جدی بگیرید

وی افزود: این مهم است که افراد به پیام‌های بهداشتی که از طرف وزارت بهداشت منتشر می‌شود، عمل کنند. در روزهایی که هوا ناسالم برای گروه‌های حساس (شاخص کیفیت هوا ۱۰۱ الی ۱۵۰ ورنگ زرد) باشد زمان بازی کودکان در فضای باز و پارک‌ها را به میزان زیادی کاهش دهید. همچنین افراد مسن و بیمارانی که دارای مشکلات تنفسی هستند نیز فعالیت خود را در فضای بیرون کاهش دهند. در روزهایی که شاخص کیفیت هوا "ناسالم برای همه گروه‌ها" (۱۵۱ الی ۲۰۰ ورنگ قرمز) است باید از ورزش، دوچرخه سواری و به طور کلی از قرار گرفتن در معرض هوای آزاد بپرهیزید و فعالیت‌های ورزشی خود را در باشگاه‌های ورزشی ادامه دهید و یا در داخل منزل فعالیت سبک ورزشی داشته باشید. همچنین در روزهایی که شاخص کیفیت هوا "بسیار ناسالم" (۲۰۱ الی ۳۰۰ ورنگ بنفش) است، گروه‌های حساس بخصوص افرادی که بیماری قلبی دارند باید از هرگونه فعالیت در فضای بیرون اجتناب کرده و از حضور در فضاهایی که سیگار استعمال می‌شود اجتناب کنند.

وی افزود: همیشه از ورزش کردن در کنار اتوبان‌ها و خیابان‌های شلوغ (حتی در روزهای با هوای خوب) اجتناب کنید زیرا وسائط نقلیه در اتوبان‌های شلوغ مقدار زیادی آلاینده‌ها را در فاصله ۵۰۰ متری اتوبان منتشر می‌کنند.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها