خبرهای داغ
کدخبر: ۵۹۴۱
تاریخ خبر:

نقد و بررسی سریال عاشقانه گیلدخت

سریال تلوزیونی «گیلدخت» که پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها، از شبکه یک سیما و آی‌فیلم پخش می‌شود، با داستان دلدادگی گلنار به میرشکارِ پدرش، اسماعیل، شروع می‌شود و با حمله آصف میرزا به عمارتِ خان، ادامه می‌یابد. گلنار که دختر نازپرورده و پرافاده‌ای ا‌ست و سخت‌ترین کار زندگی‌اش بلندکردن قاشق نقره بوده، به خواست تقدیر، چنان متواضع و خاکی می‌شود که برای ادامه حیات و نجات جان خانواده و مردم، مجبور به انجام سخت‌ترین کارها و قرارگرفتن در دلهره‌آورترین موقعیت‌هاست. سریال گیلدخت که با اقتباسی از یک دوره تاریخی ساخته‌شده، نشان می‌دهد که زیاده‌خواهی و قانع‌نبودن در زندگی، چه اثرات زیان‌باری می‌تواند داشته‌باشد

نقد و بررسی سریال عاشقانه گیلدخت

«گیلدخت» زندگی تقی خان، خان روستای شمالی، به همراه خانواده‌اش را روایت می‌کند. زندگی آرامی که تنها معضل آن، دلدادگی بین گلنار، دختر خان، و اسماعیلِ میرشکار است. تقی خان که ارتباط بین گلنار و میرشکار را به صلاح نمی‌داند، دستور به حبس اسماعیل و تنبیه گلنار می‌دهد. اما به زودی، اوضاع در عمارت چنان در هم می‌پیچد که این ماجرا فراموش می‌شود.

نامه محرمانه طاووس الملک به برادر زاده‌اش آصف میرزا، به طور ناگهانی به دست تقی خان می‌رسد. این نامه که حامل اخبار مهمی‌ست، نباید به دارالخلافه و بزرگان قاجار برسد. آصف میرزا و طاووس الملک، برای دستیابی به این نامه و همچنین خواستگاری از گلنار، راهی عمارت می‌شوند و چون مقاومت تقی خان برای تسلیم را می‌بینند، اهالی عمارت را در بند کشیده و فرماندهی را از دستِ خان، خارج می‌کنند. گلنار که در این میان، از عمارت گریخته و خود را به شکل مردم روستایی درآورده، با حیله‌ای وارد عمارت می‌شود و خود را جزء ندیمه‌ها جا می‌زند، تا به این شیوه بتواند مردم روستا و خانواده‌اش را از دست آصف میرزا خلاص کند.

کارگردان/ مولف: مجید اسماعیلی

نویسنده/ مترجم: مجید آسودگان

نام تهیه کننده: محمدرضا شفیعی

نام بازیگران: سعید راد- ثریا قاسمی- شقایق فراهانی- محمود پاک نیت- سعید چنگیزیان- پریوش نظریه- میترا رفیع

نام شخصیت ها: گلنار: دختر تقی خان، در یکی از روستاهای شمال کشور، همراه با خانواده‌اش ساکن است. او که سال‌های اولیه زندگی‌اش را در دارالخلافه گذارنده، بسیار لوس و بدقلق است و مدام به خدمت‌کاران و زیردستانش فرمان می‌دهد، اما با تغییر شرایط، مطیع و آرام می‌شود و به الاجبار، تن به کارهای سخت می‌دهد. آصف میرزا: برادرزاده تنی مظفرالدین شاه قاجار و طاووس الملک، که برای گرفتن نامه‌ای محرمانه به عمارت تقی خان لشکرکشی کرده و عاشق گلنار شده و تا رسیدن به مقصود، از تلاش فروگذار نمی‌کند. اسماعیل: میرشکار دستگاه تقی خان، که پنهانی دل به گلنار داده و از او نیز دل برده‌است. این عشق ممنوعه، بلای جان اسماعیل شده و جانش را به خطر انداخته‌است.

نقد و بررسی سریال عاشقانه گیلدخت

آنچه لازم است والدین بدانند

سریال «گیلدخت»، یک سریال ۶۰ قسمتی‌ست که پخش آن از شبکه‌های تلوزیونی تا بهار سال ۱۴۰۲ ادامه می‌یابد. این سریال روایتی عاشقانه- تاریخی دارد و اتفاقات برهه خاصی از دوران زمام‌داری مظفرالدین شاه را بیان می‌کند. داستان اصلی سریال، زیاده‌خواهی و جاه‌طلبی شازده‌های قاجاری، علی الخصوص آصف میرزا و طاووس الملک، است. آن‌ها از پادشاهی مظفرالدین شاه ناراضی هستند و او را لایق سلطنت نمی‌دانند و در حال دسیسه برای پایین کشیدن او از تخت سلطنت هستند که به طور اتفاقی، تقی خان، از نامه‌نگاری آن‌ها با خبر می‌شود و یکی از مهم‌ترین مکتوباتشان به دست او می‌افتد. آصف میرزا که شاهزاده‌ای بی‌صبر و بی ادب است، سعی دارد تا با زور و تهدید، نامه را از تقی خان بگیرد و گلنار را به عقد خود دربیاورد، اما همه‌چیز آن‌گونه که او می‌خواهد پیش نمی‌رود.

آصف و گلنار، هردو جوانانی نازپرورده هستند که در زندگی همه‌چیز به کامشان بوده و به دیگران دستور داده‌اند. تفاوت آن‌ها با یکدیگر در این است که گلنار، به اقتضای شرایط، با تبدیل تهدید به فرصت، خود را با روند زندگی مردم عادی هم‌سو و به یک زن مبارز و روستایی نزدیک کرده‌است. اما آصف میرزا، در شرایط بحرانی هم دست از زورگویی و زیاده‌خواهی برنمی‌دارد و روز به روز به تعداد مخالفینش می‌افزاید.

وجود صحنه‌های درگیری بین افراد آصف و تقی خان و شلیک مستقیم به افراد و نمایش آوارگی زنان و کودکان، رده سنی +۱۴ سال را برای این سریال مناسب کرده است.

خلاصه: داستانی در مزمت زیاده‌خواهی و دسیسه‌چینی که در بافت تاریخی بیان می‌شود و پیام‌های زیادی را به مخاطب منتقل می‌کند.

درباره دوره‌های تاریخی که کشور ما آن‌ها را پشت سر گذاشته با یکدیگر صحبت کنید و از فرزندتان بخواهید تا دوره مورد علاقه خود را مشخص کند. با توجه به اینکه در سریال، یک زندگی روستایی و سنتی نمایش داده می‌شود، مزایا و معایب آن را با یکدیگر مرور کنید. از فرزندتان بپرسید که چرا شخصیت گلنار و آصف، اینقدر دور از مردم عادی‌ست و چه چیزی عامل آن است؟

خلاصه: درباره شخصیت گلنار و آصف، تفاوت‌ها و شباهت‌های آن با یکدیگر صحبت کنید.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها