خبرهای داغ
کدخبر: ۱۲۱۷۷
تاریخ خبر:

سقف بودجه و اعدادی که باورش سخت است

در شرایطی که باشگاه‌های لیگ برتری برای ثبت قرارداد بازیکن‌هایشان باید سقف بودجه خود را رسما اعلام کنند، به نظر می‌رسد این موضوع تبدیل به چالش بزرگی شود.

سقف بودجه و اعدادی که باورش سخت است

فدراسیون فوتبال برای جلوگیری از ورشکستگی باشگاه‌های لیگ برتری و البته افزایش رقابت تیم‌ها و بالا رفتن جذابیت مسابقات باشگاهی به سراغ وضع قوانین جدید رفت. یکی از قوانین وضع شده، موضوع سقف بودجه است. در فصول گذشته، این قانون از بین قوانین برای برگزاری مسابقات لیگ برتر حذف شده بود اما حالا برای لیگ بیست‌وسوم شرایط تغییر کرده و تیم‌ها برای دریافت مجوز ثبت قرارداد بازیکنان خود باید سقف بودجه خود را اعلام کنند.

حمید سجادی وزیر سابق ورزش‌وجوانان در یکی از گفت‌وگوی‌های خود مدعی شد که در فصل گذشته یکی از تیم‌های صنعتی ۵۷۰ میلیارد تومان هزینه کرده است! مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال هم ادعای سجادی را مطرح کرد تا مشخص شود که در فصل گذشته ارقام جنجالی در فوتبال ایران به‌ثبت رسیده است؛ به‌طوری‌که برای مثال گفته می‌شود در فصل گذشته، استقلالی‌ها هم هزینه‌کرد بالایی داشته‌اند و نزدیک به ۶۰۰ میلیارد تومان در حال حاضر بدهی دارند!

پرسپولیس هم به‌واسطه پاداش‌های آسیایی خود آن‌ها را گرو قرار داده و در ازای آن تسهیلات گرفته تا بتواند روزگار خود را بگذراند. همین مسئله باعث شد تا مسئولان فدراسیون فوتبال قانون سقف بودجه را دوباره به جمع قوانین فوتبال ایران بازگردانند که در این‌باره برخی از کارشناسان معتقدند که بازگشت قانون سقف بودجه می‌تواند رواج پول‌شویی و جابه‌جایی پنهانی پول خارج از رقم قرارداد بازیکنان و مربیان شود؛ از پرداخت حواله خودرو و میلگرد تا پرداخت بخشی از هزینه قراردادها از طریق ارزهای دیجیتالی.

مسئولان فدراسیون فوتبال برای فصل جدید سقف بودجه‌ای ۲۵۰ میلیارد تومانی را لحاظ کرده‌اند و در صورت قرار گرفتن تیم‌ها در فصل گذشته بین ۴ تیم برتر، ۲۵ میلیارد به این رقم اضافه می‌شود و دریافت مجوز ملی و حرفه‌ای می‌تواند به رقم سقف قرارداد آن‌ها اضافه کند. همچنین در راستای پرورش استعدادها، باشگاه‌ها می‌توانند معادل ۵۰ درصد از حق فروش پدیده‌های خود را به سقف بودجه خود اضافه کنند. با این‌حال، عدم رعایت این سقف بودجه از سوی باشگاه‌های مدعی در روزهای گذشته حاشیه‌ساز شده است.

سپاهانی‌ها و رقمی که باورکردنی نیست!

مدیران باشگاه سپاهان بیشترین اعتراض را به قانون سقف بودجه داشتند. در روزهای گذشته این اعتراض به اوج خود رسید و سپاهانی‌ها درخواست افزایش سقف بودجه را دادند که این اتفاق رخ نداد و همین مسئله باعث شد تا آن‌ها به سراغ اعلام سقف بودجه خود بروند. در شرایطی‌که باید جزئیات فرم اعلامی از سوی سازمان لیگ کامل پر می‌شد، اما سپاهانی‌ها در اقدامی عجیب در مقابل رقم سقف بودجه، پیش‌بینی اولیه خود را ۳۲۵ میلیارد تومان اعلام کردند؛ آن‌هم در حالی‌که خبری از امضای رئیس مجمع سپاهان در پایین برگه سقف بودجه سپاهانی‌ها نیست تا بیش از پیش حواشی پیرامون سقف بودجه سپاهانی‌ها افزایش پیدا کند.

ارقام پرابهام سرخابی‌ها

باشگاه پرسپولیس سقف بودجه خود برای فصل جدید را ۳۲۵ میلیارد تومان اعلام کرده است. البته که در این‌باره هم ابهامات زیادی وجود دارد و یکی از مسائل مرتبط با رقم قرارداد بازیکنانی مانند علیرضا بیرانوند و محمدحسین کنعانی‌زادگان است اما مدیران باشگاه پرسپولیس مدعی هستند که در قالب سقف بودجه توانسته‌اند با این دو ستاره به توافق برسند! مسئولان باشگاه استقلال در اقدامی عجیب مبلغ ۳۳۰ میلیارد تومان را به عنوان سقف بودجه خود اعلام کرده‌اند؛ آن‌هم در حالی‌که آبی‌ها حق هزینه ۳۰۰ میلیاردی داشته‌اند و همین مسئله باعث شده تا سقف بودجه باشگاه استقلال پذیرفته نشود و مسئولان این باشگاه حالا به دنبال اصلاح رقم قرارداد بازیکنان خود هستند.

از صرفه‌جویی مازنی‌ها تا سقف بودجه جنجالی تراکتور

نساجی مازندران با وجود آنکه نسبت به فصل گذشته تغییر و تحولات گسترده‌ای داشته و باید در فصل جدید در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کند، هزینه‌کرد زیادی را برای فصل جدید انجام نداده و آن‌ها توانسته‌اند با موفقیت سقف بودجه را رعایت کنند؛ به‌طوری‌که سقف بودجه باشگاه مازنی ۱۸۵ میلیارد تومان اعلام شده است. نکته جالب اینکه با وجود جذب ستاره‌های پرشمار، تراکتوری‌ها در رعایت سقف بودجه توانسته‌اند موفق عمل کنند و آن‌ها مدعی هستند که برای فصل جدید ۳۲۹ میلیارد تومان هزینه بازیکن کرده‌اند که در نوع خود عجیب و جالب‌توجه است!

منبع: فوتبال ۳۶۰
copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها