خبرهای داغ
کدخبر: ۲۴۹۷۸
تاریخ خبر:

در فوتبال ایران چه خبر است؛ بی‌قانونی محض یا آلزایمر قانون‌گذار؟

در حالی که ۶ هفته به پایان لیگ مانده است، هر روز یک حرف جدید از فدراسیون فوتبال خارج می‌شود. آن هم در شرایطی که رقابت حساس و جدی‌ای میان استقلال و پرسپولیس برای قهرمانی و سه تیم برای عدم سقوط در جریان است.

در فوتبال ایران چه خبر است؛ بی‌قانونی محض یا آلزایمر قانون‌گذار؟

به گزارش فوتبال ۳۶۰، سهیل مهدی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ و منصور قنبرزاده، نایب‌رئیس دوم فدراسیون فوتبال جزو چهره‌های جنجالی فوتبال ایران در هفته‌های اخیر محسوب می‌شوند. موضوع به بحث جنجالی ملاک قرار دادن یا محاسبه نکردن عملکرد تیم‌ها در بازی رودررو برای حضورشان در جدول رده‌بندی بر می‌گردد که برای جامعه فوتبال این تصور وجود داشت که سرنوشت تیم‌ها در فصل جاری در صورت برابری امتیازات‌شان، براساس عملکرد در بازی رودررو مشخص خواهد شد اما سهیل مهدی اظهارات دو سال قبل خود را تصحیح کرد و توضیح داد که ملاک در صورت برابری بازی‌های رودررو، ملاک تفاضل گل است.

منصور قنبرزاده‎، نایب‌رئیس دوم فدراسیون فوتبال که مسئولیت نظارت بر سازمان لیگ را هم برعهده دارد، روز گذشته تشریح کرد که قانون بازی رودررو وجود ندارد و ملاک اصلی، تفاضل گل است تا عملاً صحبت‌های سهیل مهدی نقض شود. جالب آنکه در حالی قنبرزاده مدعی شد که هیچ‌گاه قانون بازی رودررو اعمال نشده و آن‌ها را تلقی رسانه‌ها توصیف کرد که بازبینی جدول رده‌بندی لیگ برتر در سالیان اخیر نشان می‌دهد که ادعاهای مطرح شده از سوی نایب‌رئیس دوم فدراسیون فوتبال صحت ندارد!

 

به یاد قهرمانی تاریخی استقلال

آبی‌پوشان پایتخت در فصل ۰۱-۱۴۰۰ که توانستند با هدایت فرهاد مجیدی مقتدرانه عنوان قهرمانی لیگ بیست‌ویکم را به‌دست آوردند و بدون تحمل حتی یک شکست، افتخاری بی‌سابقه را به نام خود ثبت کردند، در حالی قهرمانی‌شان پیش از هفته پایانی مسجل شد که شاگردان مجیدی در هفته بیست‌وهفتم در اهواز مقابل فولاد بردی دو بر یک را جشن گرفتند و این پیروزی باعث شد تا فاصله استقلالِ ۶۳ امتیاز با پرسپولیسِ ۵۴ امتیازی به ۹ امتیاز برسد. در حالی‌که سه هفته به پایان فصل مانده بود، رسماً قهرمانی استقلال به‌واسطه موفقیت در بازی رودررو و گل زده در خانه حریف (مقابل پرسپولیس) اعلام شد تا سه بازی پایانی استقلال در لیگ بیست‌ویکم تشریفاتی شود.

 

وقتی ذوب‌آهن بالاتر از آلومینیوم ایستاد

استقلال تنها تیمی نبود که در لیگ بیست‌ویکم  مشمول قانون بازی رودررو شد و توانست قهرمانی‌اش را پیش از پایان فصل مسجل کند، بلکه در میانه‌های جدول هم این قانون اعمال شد؛ به‌طوری‌که ذوب‌آهن اصفهان و آلومینیوم اراک با ۳۷ امتیاز در رتبه‌های هفتم و هشتم جدول قرار گرفتند؛ آن‌هم در حالی‌که تفاضل ذوب‌آهن نسبت به آلومینیوم ضعیف‌تر بود اما با این وجود، برد در بازی رودررو باعث شد تا ذوبی‌ها جایگاه هفتم را از آن خود کنند و مقام هشتم به تیم آلومینیوم رسید تا بازهم اجرای مصوبه ارجحیت بازی رودررو به تفاضل گل نمایان شود.

 

لطفا با قوانین آزمون و خطا نکنید!

منصور قنبرزاده در حالی روز گذشته از بیخ‌وبُن اجرایی‌شدن مصوبه ارجحیت بازی رودررو به تفاضل گل را تکذیب کرد که این مصوبه فصل گذشته هم اجرایی شد و فولاد خوزستان و آلومینیوم اراک در حالی در رتبه‌های هفتم و هشتم جدول قرار گرفتند که هم‌امتیاز بودند اما فولادی‌ها با وجود تفاضل گل ضعیف‌تر، به دلیل عملکرد بهتر در بازی رودررو توانستند بالاتر از آلومینیوم اراک، رتبه هفتم را از آن خود کنند. با توجه پارامترهای تعریف‌شده در فوتبال روز دنیا و اجرای قانون بازی رودررو، به نظر می‌رسد که مسئولان فوتبال ایران هم باید یک‌بار برای همیشه به جای آزمون و خطای قوانین مختلف، تصمیم نهایی خود را بگیرند تا هم از تنش‌ها و هجمه‌های هواداری به دور بمانند و هم بتوانند لیگی متناسب با استانداردهای جهانی برگزار کنند.

جدول لیگ

 

منتظر دعوا در روز آخر باشیم؟

جدول رده‌بندی لیگ بیست‌وسوم در حالی چینش شده که در فاصله 6 هفته تا پایان رقابت‌ها، اختلاف استقلال و پرسپولیس تنها یک امتیاز است. هر چند مسئولان سازمان لیگ مدعی هستند که پیش از شروع فصل جاری، به باشگاه‌ها ابلاغ کرده‌اند که تفاضل گل بر عملکرد در بازی رودررو ارجحیت دارد اما با این وجود، بدون‌شک تساوی‌شدن احتمالی امتیازات سرخابی‌ها در پایان فصل و تعیین قهرمان به‌واسطه تفاضل گل می‌تواند خود آغازکننده یک دعوای تازه در فوتبال ایران باشد و چه بهتر که مسئولان سازمان لیگ برای جلوگیری از حواشی، حرف‌های خود را پیش از مطرح کردن، بسنجند و بعد از تصمیم‌گیری نهایی درباره قوانین، آن را به رسانه‌ها بیاورند؛ چرا که تناقض میان صحبت‌های سهیل مهدی و منصور قنبرزاده به خوبی آشکار می‌کند که وحدت و انسجام لازم برای برگزاری مسابقات لیگ برتر وجود ندارد!

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها