خبرهای داغ
کدخبر: ۲۵۱۰۰
تاریخ خبر:

پرسپولیس ۲۰۰ میلیارد تومان و استقلال ۵ میلیارد تومان وام گرفتند!

براساس داده‌های گزارش بانک مرکزی، پرسپولیس در زمستان گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان و استقلال ۵ میلیارد تومان از سیستم بانکی وام گرفته‌اند.

پرسپولیس ۲۰۰ میلیارد تومان و استقلال ۵ میلیارد تومان وام گرفتند!

بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲ بانک مرکزی موظف است با استفاده از سامانه اطلاعاتی خود و داده‌های دریافتی از بانک‌ها، در پایان هر فصل اطلاعات مربوط به میزان پرداخت وام بانکی به دستگاه‌های اجرایی را افشا کند. حال به‌تازگی، این آمار و ارقام برای چهارمین بار و تا پایان زمستان سال گذشته منتشر شده است.

به نقل از تجارت نیوز داده‌های گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که در طول زمستان سال گذشته، ۱۸۶ دستگاه اجرایی و سازمان کشور، در مجموع هزار و ۲۱۰ فقره وام بانکی گرفته‌اند و مجموع رقم دریافتی به حدود ۱۴۲ هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان می‌رسد.

مقایسه این آمار با گزارش پاییز سال گذشته بانک مرکزی از جهش قابل توجه تسهیلات پرداختی به دستگاه‌های اجرایی حکایت دارد. زیرا در پاییز ۱۴۰۲ این دستگاه‌ها در مجموع ۲۳ هزار و ۴۳۱ میلیارد تومان در قالب ۲۹۴ فقره وام دریافت کرده بودند.

بیشترین تسهیلات به کدام دستگاه اجرایی رسید؟

داده‌های منتشرشده از سوی بانک مرکزی حاکی از آن است که بیشترین وام بانکی پرداخت‌شده به دستگاه‌های اجرایی در سه‌ماهه آخر سال ۱۴۰۲ مربوط به سازمان تامین اجتماعی بوده که در قالب ۱۲۳ فقره تسهیلات، ۴۴ هزار و ۲۱۰ میلیارد تومان وام گرفته است. به این ترتیب، حدود یک‌سوم از کل وام‌های پراختی به دستگاه‌های اجرایی، به سازمان تامین اجتماعی اختصاص پیدا کرده است.

همچنین شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران که بازوی دولت در انجام وظایف تهیه و تامین، خرید، ذخیره‌سازی و توزیع کالاهای اساسی کشور به شمار می‌رود با دریافت ۳۰ فقره وام به ارزش ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، در رده دوم این فهرست قرار دارد.

شرکت‌های خدمات حمایتی کشاورزی با ۱۲ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان، صندوق بازنشستگی کشوری با ۶ هزار میلیارد تومان، شهرداری شیراز با پنج هزار و ۲۷۵ میلیارد تومان و آستان قدس رضوی با دو هزار و ۸۰۸ هزار میلیارد تومان نیز دیگر دستگاه‌های اجرایی بودند که بیشترین وام را از بانک‌ها گرفتند.

شهرداری‌ها ۱۱.۵ همت وام بانکی گرفتند

از دیگر نکات جالب توجه آمارهای بانک مرکزی می‌توان به این اشاره کرد که باشگاه استقلال در زمستان سال گذشته حدود پنج میلیارد تومان و باشگاه پرسپولیس ۲۰۰ میلیارد تومان وام گرفته‌اند.

به علاوه، بررسی‌ها نشان می‌دهند ۳۵ شهرداری در زمستان بیش از ۱۱ هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان وام گرفته‌اند. بنیادهای مسکن در استان‌های کشور نیز در مجموع هشت هزار و ۶۵۴ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند. این رقم برای شرکت‌های توزیع برق بیشتر از دو هزار و ۶۰۶ میلیارد تومان و شرکت‌ آب و فاضلاب استان‌ها نیز هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان ثبت شده است.

copied
ارسال نظر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان
  • پربحث‌ترین‌ها

اخبار روز سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    وب گردی

      دیگر رسانه ها